Saade: Går inte vänja sig

På sin fjärde start går Eric Saade till sin fjärde final i Melodifestivalen, med minimal scenografi och tvågradig färgskala. Det gör även fjolårets vinnare The Mamas, vars bidrag "In the middle" föll tittarna i smaken.

The Mamas är förhandsfavoriter i Melodifestivalens fjärde deltävling. Arkivbild.

The Mamas är förhandsfavoriter i Melodifestivalens fjärde deltävling. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Kultur och Nöje2021-02-27 06:31

Fjolåret blev både succé och antiklimax för The Mamas. De vann svenska folkets hjärtan och tog hem Melodifestivalens sångfågelstatyett med bidraget “Move”.

Någon resa till Eurovision Song Contest i Rotterdam blev det däremot inte, eftersom den internationella musiktävlingen ställdes in till följd av coronapandemin.

Nu är The Mamas ett steg närmare en ny förstaplats i tävlingen med bidraget “In the middle”. Det är en låt vars innehåll speglar känslostormen som ett tumultartat 2020 inneburit.

– Det här året har varit så otroligt märkligt, och vi har gått igenom så mycket personligen och professionellt. Det har varit en sådan bergochdalbana och en sådan urladdning efter att vi var klara. Allting kom rusande, säger en nygråten Dinah Yonas Manna i The Mamas på det efterföljande presskonferensen.

Trion, bestående av Ashley “Ash” Haynes, Loulou Lamotte och Dinah Yonas Manna fick sitt stora genombrott när de körade bakom John Lundviks vinnarlåt “Too late for love” i Melodifestivalen 2019.

På den tiden var The Mamas en kvartett, men efter det första året hoppade sångerskan Paris Renita av.

Fjärde finalen

Det har gått tio år sedan Eric Saade vann Melodifestivalen med låten “Popular” och tog hem en tredjeplats i Eurovision Song Contest.

I sin fjärde start i tävlingen går han nu till sin fjärde final.

Bidraget "Every minute" var iscensatt med minimal scenografi: ett kvadratiskt vitt dansgolv. Saade, iklädd vita kläder och svarta skor, behövde inget färggladare för att ta sig vidare.

Det var lika nervöst som vid de tre tidigare tillfällena, säger han på presskonferensen efter programmet.

– Det fanns inte så mycket tankar i mitt huvud. Det var bara svart. Man kan aldrig riktigt vänja sig vid känslan de där sekunderna innan, när man inte vet om låten man gjort har gått vidare.

Finalisten fick även en kram av "festivalgeneralen" Christer Björkman när han utropats som finalist, vilket påpekades under presskonferensen.

Då blev 30-åringens svar:

– Vi kan väl inte stoppa hela världen från att visa känslor? Men det är klart, det var fel, det visste vi båda två.

Medan de vid det här laget rutinerade artisterna The Mamas och Saade tog sina förutspådda finalplatser fick även två debutanter jubla. Det var Efraim Leo och Clara Klingenström, som gick vidare till Andra chansen på sitt första försök i tävlingen.

Däremot fick discodivan Tess Merkel, dansbandet Sannex och Lovad lämna Melodifestivalen.

Klassiskt shownummer

Programledarna Pernilla Wahlgren och Per Andersson inledde den fjärde delfinalen med ett klassiskt shownummer som involverade ett antal överraskande gästartister. Bland annat tog både Wahlgrens föräldrar Christina Schollin och Hans Wahlgren, och den ärrade ishockeyveteranen Börje Salming, ton i sång- och dansnumret.

Nytt för denna vecka var att artistpresentationerna fått ett nytt utseende, i form av miniversioner av SVT:s intervjuprogram "Min sanning" med programledaren Anna Hedenmo.

Hedenmo, som ställde aningen tramsigare frågor än vad hon är van vid, bad bland annat den gotländska debutanten Clara Klingenström att svara på hur mycket hon ogillar folk från Stockholm.

Hon frågade även Tess Merkel, tidigare medlem i discogruppen Alcazar, om hon "tror att det finns andra popgrupper med ett förflutet."

Fakta: Veckans bidrag

Till final:

The Mamas: "In the middle"

Eric Saade: "Every minute"

Till Andra chansen:

Efraim Leo: "Best of me"

Clara Klingenström: "Behöver inte dig i dag"

Utslagna:

Tess Merkel: "Good life"

Lovad: "Allting är precis likadant"

Sannex: "All inclusive"

Från tidigare deltävlingar:

Till final:

Charlotte Perrelli: "Still young"

Tusse: "Voices"

Dotter: "Little tot"

Anton Ewald: "New religion"

Danny Saucedo: “Dandi dansa”

Arvingarna: “Tänker inte alls gå hem”

Till Andra chansen:

Klara Hammarström: "Beats of broken hearts"

Alvaro Estrella: "Baila baila"

Frida Green – "The silence"

Eva Rydberg och Ewa Roos – "Rena rama ding dong"

Paul Rey: “The missing piece”

Lillasyster: “Pretender”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!