En vecka efter att Microsoft lagt korten på bordet om pris- och datumplanerna för sina varianter av nästa tv-spelsgeneration, var det dags för huvudkonkurrenten Sony att visa upp sina.
Sonys Playstation 5 (PS5) kommer att släppas den 19 november i Sverige, en dryg vecka efter att Microsoft lanserat sina Series X och S. Priset i dollar är identiskt för Series X respektive standardversionen av PS5, 499 dollar. Om priserna följs åt även i Sverige säljs konsolerna för cirka 5 700 kronor.
Fördel: Sony
Den skivspelarlösa varianten av PS5 placerar sig däremot antagligen en tusenlapp över Microsofts budgetvariant Series S, som kostar 3 600 kronor.
– Det verkar som att Sonys maskiner i princip är identiska, vid sidan av skivspelaren. Vi väntar fortfarande på bekräftelse på det. Så är inte fallet med Microsofts maskiner, där det finns betydande skillnader, säger David Cole, chef för analysbolaget DFC Intelligence, som följer digital underhållning.
För bolagen i sig så är lanseringen viktig, men för Sony har tv-spelsdivisionen större betydelse för bolagets och aktiens utveckling, medan Xbox inte är alls lika avgörande för Microsoft, enligt honom. Ett frågetecken han ser är om tillräckligt med enheter kommer att kunnas skeppas i tid.
TT: Ser du några skillnader mellan årets lansering jämfört med tidigare generationers?
– Folk skyndande för att köpa konsolerna förra gången, både Xbox One och Playstation 4 sålde slut. Vi kommer att se något liknande den här gången, men jag tror att Sony har ett starkare varumärke. Microsoft hade det förra gången, men är inte alls lika starka nu. Så Sony har ett stort försprång.
Spel viktigare än pris
Cole tror inte att priset är det viktigaste för kunderna, utan att kunder istället kommer att titta på vad deras vänner köper för system, och vilka spel det rör sig om. För Sony har de exklusiva titlarna varit en framgångssaga, och i sin webbsändning på torsdagskvällen visades "Final fantasy XVI" upp, en titel som beskrivs som Playstation- och pc-exklusivt. Sonys egen studio Insomniac levererar också "Spider-Man: Miles Morales" till konsolsläppet och bolagets Santa Monica-studio avslöjar att ett nytt "God of war" dyker upp nästa år.
För Microsoft ser det tunnare ut med lanseringstitlar, sedan den efterlängtade förstapersonsskjutaren "Halo infinite" skjutits upp.
– Att Microsoft tappade "Halo" som lanseringstitel har dämpat entusiasmen, men till syvende och sist är det inte så viktigt vilka spel som släpps med konsolerna, om kunderna vet att det kommer mer framöver, säger Cole.
Olika fördelar
Tillgång till spelkatalog hos bolagens respektive prenumerationstjänst kan också vara ett argument för att köpa en ny konsol. Där anser analytikern Piers Harding-Rolls vid Ampere Analysis att Microsoft har övertaget. Prenumerationstjänster "har blivit allt viktigare för Microsofts positionering och kommer att få en större roll nästa generation genom sitt skifte till molnspelande (…) Sony har för närvarande inte ett tillräckligt konkurrenskraftigt alternativ", skriver han.
– Sony ligger bättre till när det kommer till spelen, medan Microsoft fokuserar på sina prenumerationstjänster, konstaterar David Cole.
Nintendo är det tredje stora företaget på konsolmarknaden. Det har ingen ny konsol på gång, med bolagets Switch fortsätter att sälja starkt. Nintendo har en betydande egen del av marknaden med sin familjevänliga nisch.
– De klarar sig rätt bra i det segmentet. Jag förväntar mig att de får en stark julsäsong, säger Cole.