Spotify satsar på dramatiserade poddar

Spotify har inlett en satsning på dramatiserade poddar, som ska släppas på musikströmningstjänsten i början av nästa år, rapporterar Kulturnytt i P1.

Spotifys kontor i Stockholm. Arkivbild.

Spotifys kontor i Stockholm. Arkivbild.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Kultur och Nöje2020-05-15 11:40

Spotify har inlett en satsning på dramatiserade poddar, som ska släppas på musikströmningstjänsten i början av nästa år, rapporterar Kulturnytt i P1.

Till skillnad från ljudböcker där handlingen framförs av en läsare kommer fokus att ligga på scriptade dramapoddar, så kallade audioplays.

– Det är inte en samtalsbaserad eller en "behind the scenes"-podcast som bara beskriver vad som utspelar sig i en bok eller film. Här pratar vi om en dramatiserad version, säger Johan Seidefors, innehållschef på Spotify, till radion.

Enligt Johan Seidefors handlar det inte om traditionell radioteater, utan om något modernare som ska efterlikna hur streamingtjänster som HBO och Netflix jobbar med tv-serier.

Liknande satsningar har tidigare gjorts av Sveriges Radio, med konceptet P3-serie.

Innehållet i de kommande serierna kommer att bygga på nyskrivet material, och blir Spotifys första dramasatsning på svenska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!