Surdegssökningar på Youtube ökar 260 procent

Youtube har undersökt vilka sökord som är populära i karantäntider och kommit fram till att klipp med rubriker som har ordet "surdeg" i titeln har fått ökad tittning med 260 procent.

Många vill baka med surdeg. Arkivbild.

Många vill baka med surdeg. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/ TT

Kultur och Nöje2020-04-21 20:50

Uppenbarligen är många sugna på att baka under coronapandemin, men även yoga och meditation samt alla former av fysisk träning har fler sökningar än vanligt, skriver Youtube i ett pressmeddelande.

Videoklipp med orden "things to do" i rubriken har ökat sina strömningar med över 600 procent, yogaströmningarna har tripplats och klipp med rörelse och träning mer än fördubblats.

Därför har nu Youtube Sverige satt samman spellistor med klipp som anknyter till hashtaggarna #MedMig eller #WithMe, där Youtubeprofiler uppmanar följarna att göra saker tillsammans med dem, men på distans.

Bland annat lär artisten Anis Don Demina ut hur man skriver en låt på mindre än en timme och komikern Magnus Betnér visar i en video hur han gör när han jobbar hemifrån.

"I dessa exceptionella tider då vi alla måste ta vårt ansvar att hålla fysisk distans till varandra ser vi hur allt fler människor runt om i världen söker sig till den digitala gemenskapen. Det har varit otroligt att se all den kreativitet som så många svenska Youtubers bidrar med, i sin strävan att göra det lite mindre ensamt att vistas inom hemmets fyra väggar," säger Eric Skuncke på Youtube Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!