Hur spelar man in ett filmslagsmål eller en sexscen samtidigt som man håller social distans? Och vad gör man när manuset beskriver en folksamling, men det är förbjudet att samla så många statister? Det är bara några av de problem som svenska filminspelningar brottas med just nu.
– Vi får försöka hitta andra sätt att berätta samma historia. Är något nödvändigt för historien eller kan vi berätta det på ett annat sätt? Publiken kommer inte att märka någon stor skillnad, men det är en stor process, säger Tim King, som är produktionschef på filmbolaget SF Studios.
Andra utmaningar är inspelningsdatum som skjuts framåt utan att det är säkert att samma skådespelare, regissör och team finns tillgängliga även längre fram. Till det kommer en uppsjö av praktiska detaljer, som extrapersonal för sjukfrånvaro samt smittsäkra resor och måltider.
Inspelningar flyttar hem
Under våren har SF Studios pausat alla sina fyra långfilmsinspelningar. Två av projekten är svenska, bland annat Netflix-satsningen "Red dot", vars inspelning satte i gång igen förra veckan efter fem veckors uppehåll. Konsekvensen är en skenande budget.
– En produktion brukar vara en intensiv period på 30 dagar för en långfilm och 70–100 dagar för en tv-serie. Under den tiden är det massor av fasta kostnader och när man pausar mitt i blir det väldigt dyrt för oss, säger Tim King.
Men inspelningar pågår trots allt – eller planeras komma i gång igen i juni, som för Ruben Östlunds nästa film "Triangle of sadness".
Situationen har gjort att flera svenska filmer som skulle ha spelats in utomlands har fått flytta hem, förklarar Peter Possne, som är produktionschef på Film i Väst.
– Sverige är i princip det enda land i hela världen där man kan spela in. Flera av de större projekten som hade planerat att spela in ett par veckor i Västa Götalandsregionen och resten av produktionen i andra länder har tänkt om, säger han.
Dyrt i Sverige
Det finns till och med intresse utomlands för att flytta utländska filmproduktioner till Sverige, berättar Possne, även om inget är klart och planerna försvåras av reseförbuden.
Men att spela in film i Sverige är dyrt jämfört med i länder som Tjeckien och Litauen. En stor anledning till varför så många svenska filmer produceras utomlands är att Sverige saknar produktionsrabatter, där staten går in och subventionerar en del av kostnaden. Filmbranschen har länge propagerat för den sortens stöd. Coronakrisen har gjort behovet akut, menar Eva Hamilton, som är ordförande för branschorganisationen Film & tv-producenterna.
– Det bästa skulle vara att äntligen införa den här rabatten, som vi har behövt i flera år. Det skulle vara en otroligt stärkande åtgärd, säger hon.