Ett antal uppmärksammade auktionsförsäljningar runt om i världen har den senaste tiden genererat såväl enorma summor som feta medierubriker – och riktat ljuset på det digitala konstfenomenet kryptokonst.
Tekniken kan förenklat förklaras med att ägaren genom ett så kallat NFT, som står för "Non fungible token" får en form av äkthetsbevis, där ägarskapet lagras i en så kallad blockkedja.
Ett av de kryptokonstverk som nyligen håvat in mångmiljonbelopp är "Everydays: The first 5 000 days" av konstnären Beeple, även känd under namnet Mike Winkelmann – som under en auktion på det anrika auktionshuset Christie´s ropades in för 69 miljoner dollar – vilket motsvarar 585 miljoner svenska kronor.
Digital ägandeform
Även artisten Grimes sålde för en tid sedan en NFT för mångmiljonbelopp – och snart är det dags för den första svenska auktionen av konstformen i form av verket DreamFNG av konstnären och musikproducenten Jonas Quant.
Verket består av en animation med ljudillustration av den brittiska artisten Betsy – och enligt Jonas Quant har det digitala ägandeformen öppnat nya möjligheter för konstformen.
– Nu är det enklare att äga någonting digitalt – och exponeringsmöjligheterna har också blivit fler. Helt plötsligt börjar det finnas ställen där man kan hänga digital konst, och jag kan föreställa mig både digitala gallerier och konstmuseer med unik digital konst inom vår framtid, säger han.
Hittills har NTF-konsten uppmärksammats främst ur ett försäljningsperspektiv, och ytterst lite har skrivits om verkens konstnärliga kvalitet.
Men enligt Daniel Daboczy, ledare för konstprojektet DreamFNG, kan den nya tekniken leda till ett nytt sätt att visa konst.
– Konst ses ofta som något man hänger på en vägg, men blockkedje- och NTF-tekniken öppnar för det som man inom konstvärlden har hoppats på under många år, nämligen: "Kan konst kan vara mer än något man hänger på en vägg eller placerar i ett rum?", säger han.
"Tror på en framtid"
Huruvida den svenska auktionen, som inleds den 26 mars och därefter pågår under 48 timmar, kommer att dra in miljonbelopp är dock inget som Jonas Quant vill sia om.
– I mångas ögon kan det kanske tyckas vara lite skevt, men jag tror absolut på en framtid för kryptokonsten. Det enda vi egentligen vet är ju att verkligheten om några år kommer att se annorlunda ut, och det här känns som ett viktigt steg i den utvecklingen, säger Jonas Quant och fortsätter:
– Och frihetskänslan när man lär sig att skapa ett digitalt konstverk är oslagbar – du kan bygga vad du vill, riva ned det – för att sedan bygga upp det igen.