"The division" växer

Svenskskapade "The division" växer som varumärke för speljätten Ubisoft. Nya spel, en film och en roman håller på att utvecklas.

"The division" växer med ett par nya spel, en film och en roman. Pressbild.

"The division" växer med ett par nya spel, en film och en roman. Pressbild.

Foto: Ubisoft

Kultur och Nöje2021-05-09 01:18

Den taktiska tredjepersonsskjutaren "The division" – med sitt fokus på samarbete, jakt på bättre vapen och utrustning och utforskandet av ett pandemidrabbat New York och Washington – blir allt viktigare för Ubisoft.

"The division" och uppföljaren "The division 2" har skapats av Malmöstudion Massive, och hittills lockat hisnande 40 miljoner spelare. När Ubisoft nu meddelar att man utökar serien på olika sätt hamnar ansvaret dock främst på andra håll i världen, då Massive har fått ett nytt "Star wars"-spel på sitt bord och sedan tidigare sysslar med långbänksprojektet kring en "Avatar"-titel.

Först ut är "Heartland", som har utvecklats av North Carolina-baserade Red Storm, som förut agerat understudio till de tidigare "The division"-spelen. "Heartland" blir ett gratisspel som släpps till pc, konsoler och molntjänster i år eller nästa år, meddelade Ubisoft nyligen i ett blogginlägg.

Ett mobilspel är även under utveckling, men verkar ligga längre fram i tiden. "The division 2" ska också få nytt material i slutet av året, och där är det fortsatt Massive som leder arbetet, med hjälp av Ubisoft i Bukarest.

Förutom spelen går arbetet framåt med en Netflixfilm, med Jake Gyllenhaal och Jessica Chastain, liksom en roman som ges ut i samarbete med Aconyte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!