En liten lägenhet. En man som kommer hem efter arbetet för att fira något med sin fru.
Inledningen av "Twelve minutes" osar vardag. Och de första minuterna handlar det om just vardagliga saker som att hämta ett glas med vatten, ställa det på soffbordet och sedan göra sig redo för efterrätt.
Men lunken bryts av en dörrknackning, där någon som hävdar att den är polis tar sig in. Sedan spårar allt ut, och spelets protagonist – mannen i lägenheten – dödas.
– Det är en interaktiv thriller. Det finns inga mål eller uppdrag. Vi försöker inte guida dig i vad som är rätt eller fel, säger skaparen Luis Antonio vid ett digitalt pressevenemang.
Något tillgängligt
Därefter börjar allt om igen, med skillnaden att huvudpersonen nu vet vad som ska hända, och kan utnyttja det för att så småningom nysta ut mysteriet, och överleva bortom spelets tolv minuter. Nya dialogval blir tillgängliga beroende på tidigare tidsloopar.
– Upplevelsen handlar verkligen om den ansamlade kunskapen, och hur du tolkar vad du lärt dig i varje loop. Rollfiguren kommer att lära sig, medan allt annat nollställs, säger Luis Antonio.
Antonio var tidigare designer men lärde sig att programmera för att kunna skapa "Twelve minutes". Via dialogval och genom att klicka på olika objekt förs berättelsen framåt.
– Jag ville göra något som var tillgängligt, något för icke-spelare, förklarar Antonio.
Ett kammarspel
För röstskådespeleriet står James McAvoy ("Shameless", "X-men"), Daisy Ridley ("Star wars") och Willem Dafoe ("Plutonen", "Vincent van Gogh – vid evighetens port").
– Vi försöker att få till något karaktärsdrivet, som liknar en teaterpjäs. Så det är tre rollfigurer i samma rum. Du ser det ovanifrån, du ser aldrig deras ansikten, säger han.
Spelet ges ut av Annapurna Interactive och kommer till pc, Xbox One/Series X/S och är "praktiskt taget färdigt".
– Det släpps definitivt i år. Antagligen de kommande månaderna, säger Luis Antonio.