Vad har en hårdrocksfestival i Blekinge gemensamt med filmfestivalen i Cannes, Olympiska spelen i Tokyo och G7-mötet i Washington?
Ingenting, skulle nog de flesta ha svarat för några månader sedan. Men sedan spreds coronaviruset i över hela världen och satte stopp för det mesta i evenemangsväg.
För My Lind, 48, i Sölvesborg blir det här slutet på en lång svit. Hon har nämligen varit på samtliga Sweden Rock sedan starten 1992. Nu väntar en lugn helg för My Lind, som i stället planerar att köra "dubbelt upp" nästa år.
Lever med festivalen
– Det är ju bara att acceptera och jag insåg ganska tidigt att det inte skulle bli någonting med tanke på vad som hände runt om i världen, men det känns lite tomt och konstigt, säger hon.
Sweden Rock brukar samla ungefär 35 000 besökare varje festivaldag. Många av dem är trogna återvändare och är man dessutom från bygden blir uppehållet extra påtagligt.
– Vi lever ju med rockfestivalen och har gjort det under så många år. Kommer man härifrån så är det nästan ofrånkomligt att vara delaktig på något vis. Det pratas mer om festivalen här än om corona, säger My Lind.
Drar in över 100 miljoner
Festivalen har också stor betydelse för inhyrd personal, hotell, campingplatser, leverantörer och inte minst för de omkring 3 000 personer från hela södra Sverige som arbetar för festivalen via sina föreningar. Enligt en beräkning från 2015 drar Sweden Rock in omkring 110 miljoner kronor till regionen varje år, skriver Bleking Läns Tidning.
– Det man funderar mest på är hur alla föreningar drabbas, men festivalen har löst det med ersättning. Sedan finns det säkert företag som tappar enormt mycket, säger My Lind.