Serien utspelas i Los Angeles strax efter andra världskriget och handlar om hur några modiga filmskapare producerar en film som lanserar en svart kvinna som huvudrollsinnehavare – och i förbifarten bidrar till att göra det accepterat att vara gay i filmstaden.
Som bekant tog det betydligt längre tid att ens komma i närheten av detta – men om man accepterar historierevisionismen och den inte helt sanningsenliga skildringen av verkliga personer är det en klart sevärd serie.
Sant är att det vid den här tiden fanns en bensinstation i LA som var en förtäckt bordell. I verkligheten servade den en homosexuell kundkrets, i serien är kunderna mest äldre kvinnor ur Hollywoods filmvärld. Det är här seriens unga manliga huvudpersoner lär känna varandra, och jobbet som gigolor leder dem snart in i filmvärlden.
Homosexuelle Archie vill skriva ett manus om Peg Entwistle, den 24-åriga skådespelare som 1932 tog livet av sig genom att hoppa från H:et i Hollywoodskylten. Jack vill bli skådespelare. Ray vill bli regissör.
Kontakter och envetenhet gör att de hamnar på storbolaget Ace Pictures där Ace Amberg styr. När han får en hjärtattack tar hans hustru Avis över chefskapet och tycker att ”Peg” vore en bra filmidé, även om Hollywood kan få svårt att acceptera en svart manusförfattare. Med i bilden finns också Camille, en svart aktris som alla tycker är oerhört bra, men som omöjligtvis kan få en huvudroll. Eller kan hon det?
Det tar några avsnitt att komma in i ”Hollywood” men sedan blir det en intressant, välgjord men också genom sin historierevisionism rätt utflippad historia. George Cukor, John Wayne, Betty Grable, Joan Crawford, Rock Hudson – alla passerar de revy antingen i bild eller omnämnda, ofta i en förvrängd bild av sina verkliga jag (jodå, Rock Hudson var gay, men han kom inte ut under en Oscarsgala på 40-talet). Det finns också stunder då seriens skapare inte verkar veta vilket ben de ska stå på, är det drama eller är det komedi med mörka undertoner?
Klart är att ”Hollywood”, skapad av Ryan Murphy som tidigare varit involverad i bland annat ”Glee” och ”American horror story”, är en hyllning till kamratskap, ambition, kamp mot fördomar och viljan att aldrig ge upp. Och tack vare det kan man väl hacka i sig lite omskriven historia.