"Far cry" är känt för sina vidsträckta landskap, intresseväckande antagonister och sitt intensiva skjutande. Kommande "Far cry 6" är inget undantag, där Giancarlo Esposito ("Breaking bad", "The Mandalorian") spelar antagonistrollen som diktatorn Antón Castillo på ön Yara, som är tydligt influerad av Kuba.
I den nya upplagan hoppas Benjamin Hall vid Ubisoft Toronto, som har ansvarat för att skapa "Far cry 6":s världar, att spelarna även tar sig tid att utforska den frodiga ön i lugn och ro.
"Det var någonting viktigt för mig och jag ville säkerställa att spelare skulle få tid att utforska vår värld på ett aldrig tidigare skådat sätt. I 'Far cry 6' kommer spelare att hitta hemliga gerillaläger och -stigar genom Yara, som gömmer (rebellerna) från regimen", säger han i en mejlintervju.
Utforska vapenlös
I vissa delar av världen går det också att hölstra vapnet, för att spelaren inte ska behöva oroa sig för det under utforskandet.
"Du kan vandra genom de många biomerna, utforska byar och städer och leta efter allt som kan hjälpa dig i kampen mot militären; utrustning, vapen, information och människor som kan ha intressanta insikter om ditt nästa mål", säger Hall och tillägger att man med vapnet undanstoppat kan gå på en lugn fisketur utan risk för att attackeras.
Använder vardagsföremål
Till skillnad från tidigare spel är det inte bara natur, utan även mer urbana miljöer, däribland Yaras huvudstad Esperanza. Där gäller det att smyga för att inte tvingas in i hårda strider med elitstyrkor eller stridsvagnar som patrullerar gatorna.
Spelaren tar rollen som rebellen Dani Rojas och som vanligt i "Far cry"-sammanhang gäller det att ta kontroll över områden – i det här fallet vägspärrar, luftvärnskanoner och militärbaser – för att så småningom få Castillo på fall (får man anta). Till sin hjälp kan spelaren bygga egna vapen och utrustning utifrån vardagliga föremål, och bära runt miniatyrartilleripjäser på ryggen.
"Beväpnade med de här vapnen och 'supremo'-ryggsäckar som skapas av din allierade och mentor Juan Cortez vill vi få spelarna att känna att de kan slåss som tusen man och slå tillbaka mot Antóns militär", säger Benjamin Hall.