Könsord, svordomar, rasistiska och sexistiska påhopp är vardag i många onlinespel. Frustrerade, eller bara elaka, personer beter sig ofta illa mot sina med- och motspelare. På nätforum vittnar många om den giftiga miljön – toxic på engelska – som fått en del att sluta spela på nätet.
Nya "Valorant" är en förstapersonsskjutare där lag i fem mot fem gör upp mot varandra. Producenten Anna Donlon vid den kaliforniska utvecklaren Riot Games beskriver otryggheten som spelets största svaghet.
– Något som vi måste jobba hårt med, som vi inte gör tillräckligt bra just nu, är att ge spelare verktyg att hantera väldigt dåligt beteende, säger hon.
"Känns fruktansvärt"
Att motståndare psykar varandra verbalt eller i skrift är en sak, men när attackerna kommer från medspelarna kan det vara extra jobbigt, enligt henne. Och just tävlingsfokuset i "Valorant" tror hon är bidragande till att det på sina håll blir smutsigt.
– Laget är bara så starkt som sin svagaste länk. Om du som spelare känner att du underpresterar så är det illa nog, men när dina lagkamrater dessutom hackar på dig – för att du inte spelar som förväntat, för att du är kvinna – och de tar ut det på dig, gör det att upplevelsen blir dålig för alla, säger hon.
TT: Hur känner du dig när du hör berättelser om hur folk mår dåligt på grund av det här olämpliga beteendet?
– Det känns fruktansvärt. Jag har själv upplevt det, så länge jag har spelat. Men att dessutom vara ansvarig för att miljoner människor har dåliga upplevelser av något du skapat åt dem känns förödande, säger Donlon.
Samtidigt ser hon det som motiverande.
– "Valorant" kan nog inte göra världen bättre, men jag tror att målet kan vara att skapa en rättvis miljö för spelare. Om vi kan göra det skulle jag vara stoltare över spelargemenskapen och jag skulle kunna sova bättre på nätterna, säger hon.
Mer automatiserat
Att skapa inkluderande gemenskaper – communities – är något som flera spelutvecklare brottas med. "Valorants" regissör Joseph Ziegler säger att man arbetar på olika nivåer för komma tillrätta med problematiken.
Det handlar exempelvis om att filtrera bort grova ord, något som är enklare i text än tal. Det finns också möjligheten att "tysta" spelare så man slipper se vad de skriver. Det finns också rapporteringssystem, där spelare anmäler oönskat beteende.
– En del är automatiskt, och en del bygger på rapporterande. Vi försöker att få mer automatiserat, säger Ziegler.
Anna Donlon säger att ett mål är att offren ska slippa ansvara för att göra allt jobb med att anmäla. Hon betonar också vikten att uppmuntra dem som sköter sig och är trevliga.
– Och att få de personer som beter sig illa att förstå att deras spelupplevelse skulle vara bättre om de inte betedde dig så. Om du förstår att du kan spela spelet bättre, eller få bättre belöningar, genom att vara en god medmänniska och lagkamrat, så skulle det kännas bra för oss, säger Anna Donlon.