Sommaren är här, och med den SVT:s traditionsenliga sommarlovsprogram – barnens tv-sällskap på sommarmorgnarna sedan 1970-talet. Sedan tio år tillbaka går programmet kort och gott under namnet "Sommarlov", och så är det även i år.
Kompistema i sommar
Förra året stod hjärnan på schemat, och året dessförinnan demokratin. Den här gången är att vara en bra kompis det övergripande temat.
– Kompisandan ska genomsyra hela sommaren i år. Vi ska försöka lära oss om hur man är en bra kompis, för med kompisar kan man uträtta stordåd, säger programledaren Malin Olsson, som gör "Sommarlov" för nionde gången.
– Men det är inte helt okomplicerat. Det kan finnas många som känner sig ensamma eller kanske är blyga och inte är med i något kompisgäng, men längtar efter det. Såna frågor kommer vi också att beröra. Bland annat genom att skapa en kompisklubb som alla kan gå med i, där vi tar fram några gemensamma regler för hur man är en bra kompis, säger hon.
Årets "Sommarlov" bjuder på flera kära återseenden. Marianne Mörck är tillbaka som ubåtskaptenen Doris, och de mystiska figurerna Sommarskuggan och Vinterskuggan fortsätter att lura runt i rutan.
Programledarensemblen består i år av Malin Olsson, Alexander Hermansson, Angelika Prick, Markus Granseth och nykomlingen Ida On, och på fredagarna gästas programmet enligt traditionen av artister. Melodifestivaldeltagarna Dotter, The Mamas och Paul Rey är några av årets gäster.
Ingen publik
Den stora skillnaden mot tidigare år är att programmet, som i normala fall lockar tusentals nyfikna från hela Sverige till inspelningsplatsen i Malmö, spelas in helt utan publik på grund av coronaviruset.
– "Sommarlov" har för många barnfamiljer blivit som ett resmål under semestern. Så visst finns det en sorg i att inte få träffa och ta in glädjen från publiken. Men vi får fokusera på att skapa det bästa sommarlovet för alla där hemma i stället, säger Malin Olsson.
Hon beskriver "Sommarlov" som en sorts hybrid mellan en dramaproduktion och ett "här och nu-program", där det förstnämnda har fått ta allt mer plats de senaste åren.
– När vi började med "Sommarlov"-konceptet 2010 var det mer tävlingar och lekar i direktsändning. Nu står ett mysterium i fokus, och det blir lite som tio Netflix-serier i en, säger hon.
TT: Kommer barnen att hänga med i svängarna?
– De gör ju det! När vi går igenom manuset innan sommaren är det knappt att vi programledare förstår, men barnen brukar ha bättre koll än vi har. De är superengagerade och vill lösa alla mysterier.