"Assassin's creed" har alltid utspelats vid avgörande historiska tidpunkter. I nästa spel i serien, som kallas "Valhalla", skrivs årtalet 873. I dagens Norge bestämmer sig huvudpersonen, vikingaledaren Eivor, och hens ätt för att styra kosan mot England.
"Vikingatiden är ett unikt tillfälle som visar upp en ikonisk krigarkultur och en intensiv invasion som leder till Englands födelse", säger Ashraf Ismail, kreativt ansvarig vid utvecklaren Ubisofts kontor i kanadensiska Montreal, i en mejlintervju med TT.
Det är första gången som Skandinavien förekommer i spelserien.
"Norge är majestätiskt med sina fjordar och branta berg, men det är också en väldigt karg och kall plats för våra vikingar att bo i. Som kontrast är England grönt och frodigt, med bördigt land att bruka och djupa skogar att utforska. Men du kommer också att se en stor variation i de olika regionerna i England, från snöiga berg i norr, till kärren i öst och till de natursköna klipporna i söder", säger Ismail.
Brutala strider
Eivor kan vara antingen man eller kvinna, och som ledare för ett vikingasamhälle tvingas hen balansera gruppens behov mot sina egna, och ger sig både ut på slagfältet och in i det politiska ränksmideriet i England.
I "Assassin's creed Valhalla" är det dolda bladet tillbaka, som kan användas för att smygdöda fiender. Det ska också gå att försvinna i en folksamling, likt de äldre delarna av spelet. Men i vad som hittills visats upp är fokus mer på blodiga slag och belägringar. Brutalt, hänsynslöst och intuitivt är ord som Ismail använder för att beskriva sammandrabbningarna, där fler än 25 fiendetyper utlovas.
"Striderna är tyngre och blodigare med vapen kända från denna unika tidsperiod. Eivor är skicklig med dubbla vapen som tunga yxor, sköldar, svärd, hammare och slungor."
Bosättning och räder
"Assassin's creed Valhalla" låter spelaren bygga upp en bosättning som är Eivors bas. Om spelaren investerar i byn kan den växa med nya byggnader med olika funktioner, och personer som Eivor möter i spelvärlden kan flytta in.
Ett vikingaspel skulle heller inte vara komplett utan möjligheten att ge sig ut med skepp och utföra räder längs med kuster och flodbäddar. Får spelaren syn på exempelvis ett kloster som den vill plundra, är det bara att blåsa i hornet och gå till anfall.
"Besättningen är ganska självständig, men är uppmärksam på vad Eivor gör. Om Eivor behöver hjälp med att öppna en dörr eller med en fiende, så kommer de till undsättning. Och om Eivor springer mot skeppet, så gör de detsamma", säger Ismail.
Fjorton utvecklingsstudior samarbetar
Även om "Assassin's creed Valhalla" inte är riktigt lika omfattande som föregångaren "Odyssey" är det ett enormt projekt där spelet utvecklas både till nästa generation (Playstation 5 och Xbox Series X) liksom nuvarande Playstation 4 och Xbox One och pc. Ubisoft Montreal har fått hjälp av 13 andra utvecklingskontor runt om i världen.
"I början av projektet ägnade vi mycket tid till efterforskningar, åkte på researchresor, mötte historiker och utvecklade huvuddragen i berättelsen. Innan vi tog in partnerstudiorna i produktionen så var vi tvungna att mejsla ut våra idéer och säkerställa att de var stadigt förankrade", säger Ashraf Ismail.
"Assassin's creed Valhalla" släpps i slutet av året.