Xbox-chef imponerad av svensk spelutveckling

Sverige ligger i framkant när det gäller spelutveckling, även bland de mindre, oberoende företagen. Det säger Agostino Simonetta, chef för Xbox globala partnerskap. –Europa är avundsjuka på er, säger han till TT.

"Valheim" – det senaste i en rad av populära spel som skapats i Sverige. Pressbild.

"Valheim" – det senaste i en rad av populära spel som skapats i Sverige. Pressbild.

Foto: Iron Gate/TT

Kultur och Nöje2021-05-25 07:00

Paradox, Avalanche, Massive och Dice i all ära. Sverige sticker även ut när det gäller de mindre spelutvecklarna, enligt Agostino Simonetta.

Han är chef för ID at Xbox, som är Microsofts satsning på samarbeten med indieutvecklare.

– När vi 2013 presenterade projektet vid spelmässan Gamescom hade vi 50 partner. Nu har vi över 4 000 partner med 2 000 släppta spel, säger han i en intervju med TT.

En hel del av dessa samarbetspartner finns i Sverige.

– Sverige har ett fantastiskt ekosystem, ett av de bästa för spel i Europa, säger han.

Han berättar att hans senaste jobbresa – innan pandemin satte stopp för sådana – var till Stockholm för att träffa 150 utvecklare från hela Europa, varav en hel del svenskar.

Simonetta beskriver att högst upp i ekosystemet finns de stora utvecklarna. När erfarna personer lämnar dem för att starta nya bolag finns det dessutom gott om talanger från universiteten, och numera även kapital, för att kunna växa.

Det rör sig inte om ett storstadsfenomen, betonar han.

– Titta på "Valheim" som kom ut nyss, och titta på Skövde, där jag varit säkert fem–sex gånger de senaste tre åren. Det handlar inte bara om Göteborg och Stockholm. Du har en stad ute i ingenstans vars ekonomi främst kretsat kring bilar, och så har du nu helt plötsligt ett otroligt spelnav, säger han.

TT: Ser du tillväxtpotential i Sverige?

– Ja, när du väl har ett livligt ekosystem som fortsätter att utvecklas och växa finns det utrymme för potential. Jag skulle inte bli förvånad om nästa stora grej återigen kommer från Sverige. Ni har så mycket talang, säger han och nämner Polen och Storbritannien som andra länder med liknande läge i Europa.

Lärdomar av pandemin

När det gäller pandemins påverkan tror han att en del indieutvecklare har klarat sig bättre än de stora bolagen, till följd av att man redan har haft teknik och vana av att jobba på distans. Han konstaterar att vissa titlar har försenats, och att utvecklare vittnar om att slutskedet av projekt – eller i samband med milstolpar – har blivit svårare. Det som tidigare kunde lösas kring ett mötesbord kan nu ta längre tid.

– Men vi måste se till det positiva. Vi har lärt oss att vi i vissa fall kan jobba bättre när vi är mer utspridda. Det tror jag kommer att vara en lärdom av det här, att vi lärt oss att vi kan vara nästan lika effektiva när vi jobbar på ett digitalt sätt på avstånd.

Agostino Simonetta. Pressbild.
Agostino Simonetta. Pressbild.
Fakta: Svenska spelutveckare

2019 fanns 435 företag, varav 51 har tillkommit sedan året innan.

Närmare 6 000 personer är anställda av bolagen i Sverige. Störst är Embracer group med cirka 1 800 anställda, följt av Dice (cirka 800), Ubisoft (Massive och Stockholmskontoret) , King och Stillfront, med drygt 700 anställda vardera.

Ungefär hälften av bolagen består av en anställd, som också är ägaren.

Flest spelutvecklare finns i Stockholm, Malmö och Göteborg. Stora spelnav är Skövde, Skellefteå, Karlshamn, Umeå, Norrköping och Linköping.

Källa: Dataspelsbranschen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!