Zorn – en konstens Zlatan

Med "Zorn – en svensk superstjärna" vill Nationalmuseum visa att Anders Zorn även internationellt var en av sin tids allra främsta konstnärer.
–Han hade en status som påminner om Zlatan Ibrahimovic i dag, säger intendenten Carl-Johan Olsson.

"Mor klär sitt barn", oljemålning av Anders Zorn från 1888. Då hade han sedan ett år tillbaka gått över till att måla i olja. Pressbild.

"Mor klär sitt barn", oljemålning av Anders Zorn från 1888. Då hade han sedan ett år tillbaka gått över till att måla i olja. Pressbild.

Foto: Göteborgs konstmuseum

Kultur och Nöje2021-04-01 07:09

"I svenskan förväxlas egenkärlek med självuppskattning. Att jag har haft en god portion av den senare har varit min lycka".

Citatet kommer från Anders Zorn själv och Nationalmuseum har tryckt upp det jämte det välkända, mörka självporträtt som han gjorde i sin krafts dagar, sittandes i ateljén med en halvnaken modell i skumrasket bakom sig. Porträttet speglar också den bild av Zorns person och konstnärskap som många kanske har i dag och som utställningen är tänkt att om inte spränga så i alla fall ordentligt vidga.

Redan de olika självporträtten erbjuder nyansering: här finns exempelvis en akvarell av den slätkindade unge konstnären. Och samtidigt som de nakna kvinnomotiven är hyfsat rikt representerade – de tidiga från Dalarö men också "Venus de la Villette" från Paris jämte ett par av de senare, gjorda med den äldre konstnärens klart erotiserande blick – är Nationalmuseums stora utställning komponerad för att visa ett konstnärskap som omfattar väldigt mycket mer.

– Det finns ibland en uppfattning om att han målade mest nakna kvinnor, men sanningen är en helt annan. Han målade allt han såg, säger Carl-Johan Olsson som ansträngt sig för att få med både klassikerna och "det som är mindre känt men lika bra".

När han jobbade med den Zornutställning som visades på Petit Palais i Paris 2017 slogs han av genomslaget som den fick.

– Svensk konst är ju relativt sett väldigt lite känd utomlands, ibland kan man i stunden drabbas av dålig självkänsla och tro att den inte är lika bra. Men när vi visade Zorn i Paris blev det succé, folk var alldeles tagna. Han står sig otroligt väl i en internationell konkurrens och var verkligen en av världens bästa under sin tid. Det vill jag att den här utställningen ska visa.

Svärmors katt

Utställningen som nu öppnar, 101 år efter Zorns död, omfattar mer än dubbelt så många konstverk. Ingen långivare har fallit ifrån på grund av pandemiförseningen. Vid sidan av de många livfulla porträtten och hembygdsmotiven ges även stort utrymme åt Zorns förmåga att skildra vattenytor. Men här finns också betydligt mindre kända stads- och naturmotiv liksom målningen som han gjorde av sin svärmors katt – Calle. En fattig romsk smedfamilj i Rumänien, en akvarell från den långa bröllopsresan 1885, är skildrad så att betraktaren nära nog känner leran under deras fötter.

Mora tingsrätt har lånat ut "Mora marknad" som föreställer en avsomnad fyllbult i gräset och dennes livströtta fästmö sittande intill. Hembygdsmotiven rymmer den ikoniska midsommardansen men också målningen på Anders Zorns mormor som gammal och barfota sitter i ladugården och knyter grimmor – "träggan" – till korna. Från sin enkla uppväxtmiljö tog sig den unge Anders Zorn till Paris kulturelit och senare tre gånger till Vita huset där han porträtterade lika många presidenter. Inledningsvis hade han god hjälp av de kontakter som giftermålet med den burgna Emma Lamm förde med sig, men hans förmåga att lära känna nyckelpersoner tyder också på en social begåvning, enligt Carl-Johan Olsson.

– Efter att han hittat sitt uttryck hade han väldigt lätt för sig och det väckte också en del avund bland kollegorna. Men han fick en sådan status att det nog bara var Emma som vågade ge honom kritik. Det var en av många orsaker till varför hon var så viktig. Man hade en otrolig respekt för honom. I kraft av sin skicklighet betraktade han sig också själv som orörbar på något sätt.

Anders Zorn började som akvarellist och gjorde redan med vattenfärgerna porträtt med psykologiskt djup och nära nog fotografisk skärpa framhåller Carl-Johan Olsson.

Ursinnig Zorn

Integriteten tycks ha funnits där tidigt. Som 24-åring behöll han målningen själv hellre än att pruta när en dansk diplomat vägrade betala det begärda priset för porträttet av sitt barn. När en madame Schwartz i Paris ville att Zorn skulle göra en målning av barnen så att den skulle passa hennes sängkammarvägg slängde han ursinnig ifrån sig färgerna och bad henne lämna honom ifred.

– I sina memoarer berättar han kaxigt att han hotade med att ta bort sin signatur om han blev ombedd att göra ändringar.

Berusad kvinna

Förutom självförtroende hade Anders Zorn ett otroligt driv och en enorm teknisk skicklighet, framhåller Carl-Johan Olsson och visar hur grundligt Zorn gick till väga när han skulle måla en prostituerad kvinna utomhus i Paris. Även om målningen enligt Zorn framför allt handlade om ljussättningen testade han kvinnans pose och huvudrörelse i flera olika studier.

– Han sade att det sociala var ointressant, men den här kvinnan är ju berusad. Den sorgliga dimensionen finns också här.

Rättat: I en tidigare version fick Emma Lamm fel förnamn i faktarutan.

Fakta: "Zorn – en svensk superstjärna"

Visas 6 april–29 augusti 2021. Utställningen är ett samarbete med Kunstmuseum Den Haag i Nederländerna och Zornmuseet i Mora. Förbokade biljetter krävs. Biljetterna släpps två veckor åt gången.


Fakta: Anders Zorn

Föddes 1860 i byn Yvraden i Utmeland, Mora, som son till den tyske bryggaren Leonard Zorn och Grudd Anna Andersdotter. Anders Zorn växte upp hos morföräldrarna och träffade aldrig fadern som dog 42 år gammal. Arvet efter pappan gick till studier, först i Mora och sedan på läroverket i Enköping. Där uppmärksammar lärarna hans konstnärliga talang. Som 15-åring blir han antagen till Konstakademien i Stockholm. När arvet efter pappan tar slut 1897 görs en insamling bland tyska bryggare i Stockholm till hans studier.

1882 visas han för första gången på Salongen i Paris. Samma år bosätter han sig i London där han försörjer sig som porträttmålare i akvarell. Som 25-åring gifter han sig med Emma Lamm och reser på en lång bröllopsresa till Konstantinopel.

1887 övergår han till att måla i olja och flyttar året därefter till Paris. 1889 får han en beställning på ett självporträtt från Uffizierna i Florens.

1893 gör han den första av sammanlagt sju resor till USA.

1896 flyttar paret Zorn till Mora där man bygger Zorngården utifrån en stuga från morfaderns lilla gård. Emma och Anders Zorn kom att ha 22 hundar men fick aldrig några barn. Enligt Birgitta Sandström biografi om Emma Zorn ådrog sig maken syfilis 1897.

1906 har han en stor soloutställning i Paris.

1913 köper han en stor soloateljé på Södermalms torg i Stockholm som numera innehas av Ernst Billgren.

1920 dör han på Mora lasarett endast 60 år gammal. Dessförinnan har paret Zorn testamenterat hela kvarlåtenskapen till staten och inrättat en fond för att göra Zorngården till museum.

Källa: Utställningskatalogen till "Zorn – en svensk superstjärna" på Nationalmuseum

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!