Uppgifterna kommer frÄn Krista Pikkat, chef för avdelningen för kultur och nödsituationer pÄ FN-organet Unesco i Paris. I april hade Unesco dokumenterat 53 fall av skador pÄ kulturarvet i norra eller östra Ukraina, medan det ukrainska kulturdepartementet uppgav att det fanns 135 fall över hela landet.
Nu har de skador pÄ historiska platser som Unesco verifierat ökat till 187, berÀttar Krista Pikkat.
ââDe siffrorna Ă€r frĂ„n i gĂ„r, vi har ocksĂ„ diskuterat med det ukrainska kulturdepartementet varför vi har olika uppgifter och jag tror att Unesco Ă€r lite strĂ€ngare nĂ€r det gĂ€ller dokumentationen. Vi granskar alla mediekĂ€llor, bilder pĂ„ före och efter. Vi har ansvaret för att verkligen kunna bevisa att den hĂ€r skadan har blivit gjord, sĂ€ger hon till TT.
Krista Pikkat var i Ukrainas huvudstad Kiev i juli och besökte bland annat Petjerskaklostret som Àr ett av Ukrainas sju vÀrldsarv. DÀr jobbade alla för fullt med att inventera och packa alla föremÄl för att kunna stÄ pÄ tÄspetsarna i hÀndelse av att de skulle behöva evakuera.
Skyddsfaktor
Borde dÄ inte Putinregimen vilja bevara ett kulturarv som man betraktar som sitt eget? Krista Pikkat vÄgar inte kommentera det pÄstÄendet men konstaterar att dagens sju ukrainska vÀrldsarv sÄ hÀr lÄngt inte har skadats i striderna. VÀrldsarvsstÀmpeln Àr alltsÄ ett skydd?
ââVi hoppas det. VĂ€rldsarven Ă€r ett slags icke-förhandlingsbar lista och jag tror att alla regeringar förstĂ„r vikten av att hĂ„lla dem utanför det militĂ€ra.
Just nu Àr det bland annat Odessa som bedöms vara i farozonen. I juli trÀffades Odessas konstmuseum av artillerield och delar av glastaket samt fönster förstördes. NÀr den ukrainske kulturministern Oleksandr Tkatjenko besökte Unesco i Paris i förra veckan var det ocksÄ med en önskan att Àven Odessa ska föras upp pÄ vÀrldsarvslistan.
ââDen ukrainska ansökan kommer att skickas in nĂ„gon gĂ„ng under september, och vi kommer att skicka den till vĂ„r rĂ„dgivande styrelse mycket fort, sĂ€ger Krista Pikkat.
TT: Hur orolig Àr du för situationen i Ukraina?
ââVĂ€ldigt orolig. NĂ€r vi hör om de akuta behov som finns redan nu Ă€r de enorma. Ministern nĂ€mnde 50 miljoner euro. DĂ„ handlar det bara om det akuta, inte om att Ă„terstĂ€lla. Vi behöver mobilisera internationellt för att samla in pengar.
50 miljoner euro motsvarar omkring 535 miljoner kronor.
Knappt en tiondel
De fondmedel som finns tillgÀngliga tÀcker knappt en tiondel av det som behövs, enligt Pikkat. Kulturminister Oleksandr Tkatjenko nÀmnde 30 prioriterade platser dÀr man behöver hjÀlp, bland annat för att laga tak och fönster.
ââEn stor utmaning Ă€r den kommande vintern, och att det blir kallt. Det hĂ€r Ă€r platser som redan har skadats och nĂ€r det kommer regn och snö blir byggnaderna Ă€nnu mer skadade. Men det Ă€r ocksĂ„ byggnader som rymmer till exempel klassiska instrument, och hur skyddar man dessa utan elektricitet och vĂ€rme? Det Ă€r vĂ€ldigt praktiska saker som man behöver hjĂ€lp med.
Unesco jobbar nu, tillsammans med internationella museer, för att fÄ till stÄnd inventeringar av vad som finns pÄ de ukrainska museerna. Dessa uppgifter kan vara avgörande om konsten skulle hamna pÄ den internationella marknaden efter plundring, enligt Krista Pikkat som befinner sig i Stockholm med anledning av ett internationellt seminarium om hur konst kan skyddas i krig arrangerat av bland andra Nationalmuseum och Spaniens ambassad.
"Vi Àr förberedda"
Bland deltagarna finns bland andra Fakhir Mohammed Hasan frÄn kulturdepartementet i Irak som vittnar om den enorma ödelÀggelsen av det irakiska kulturarvet.
Franska Néguine Mathieux, chef över samlingarna pÄ Louvren i Paris, berÀttar i sin tur om hur museets konstverk evakuerades till franska slott under andra vÀrldskriget.
TT: Vilken Àr den viktigaste lÀrdomen att dra frÄn deras erfarenheter?
ââOm vi Ă€r förberedda och vĂ€l organiserade finns det saker som kan rĂ€ddas. Och det gĂ€ller inte bara Ukraina. Jag tror att det finns en ökad medvetenhet i Europa om att vi alla mĂ„ste vara beredda. Vem kunde tro för bara ett Ă„r sedan att nĂ„got sĂ„dant hĂ€r skulle kunna hĂ€nde i Europas hjĂ€rta? Jag var glad över att höra Ă€ven frĂ„n chefen för svenska Nationalmuseum att man redan har mekanismer igĂ„ng, sĂ€ger Krista Pikkat.