– Inger somnade in på förmiddagen i dag på sjukhuset i Karlstad, omgiven av sina nära och kära, säger barnbarnet Dan Lundqvist till TT.
Inger Sandberg och maken Lasse Sandberg skapade tillsammans en rad mycket populära barnböcker, om bland annat figurerna Spöket Laban, Lilla Anna och Pulvret och Tummen. De producerade bilderböckerna gemensamt, där Inger skrev texterna och Lasse illustrerade.
– Vi fyllde ett tomrum med våra små böcker. Vi gjorde dem för att barnen själva skulle kunna bläddra, allt vi har gjort har varit för barnen, sade Inger Sandberg i en intervju med TT från 2015.
I intervjun berättar hon hur paret tog de första stegen mot en gemensam karriär när hon läste till småskolelärare och Lasse var hemmapappa och illustrerade historier för bland annat Svenska Dagbladet.
– Jag har skrivit sedan jag var barn och Lasse blev glad över att få roligare berättelser. Det hängde mycket på Lasses flit, han jobbade bra på kvällar och nätter.
Dan Lundqvist säger att familjen är stolt över vad Inger och Lasse Sandberg skapade.
– Det är en kulturskatt som än i dag är aktuell, det är helt otroligt. Inger brann mycket för läsförståelse, och det är högaktuellt i dag också.
Del av förnyelse
Elina Druker, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, beskriver Inger och Lasse Sandberg som banbrytande.
– De var del av en förnyelse som egentligen börjar under 50-talet och fortsätter under 60-talet, där man söker efter ett annat sätt att berätta, med barnet väldigt närvarande. Det kan vara via det naivistiska eller ett hyperfokus på sådant i vardagen som barnet kan tänkas se men inte vuxna.
Druker beskriver det som att texterna för en dialog med barnet som läser – ställer frågor och leker kurragömma.
– Det sker också en förenkling där man i vardagen försöker framhäva leken och fantasin. Man utgår från en vardaglig värld som man lite förvandlar utifrån barnets perspektiv, barnets blick.
En personlig favorit hos Elina Druker är "Tummens mamma slutar röka".
– Det är en fantastisk, väldigt humoristisk, skildring. Den skulle inte kunna komma ut i dag.
Ständigt nya utgåvor
Rebecka Wolff, som var Inger Sandbergs förläggare på Raben & Sjögren, kallar henne en "ikon i Barnbokssverige".
– Det är väldigt sorgligt att hon gått ur tiden, säger hon.
– Det var egentligen hon och Lasse Sandberg som skapade bilderböcker för småbarn som vi är vana att se dem. Tidigare fanns pekböcker med enstaka ord.
Också Wolff framhäver det levande och lekfulla i berättelserna.
– Det är inte förvånande att de här karaktärerna, framför allt Lilla Anna och Lilla spöket Laban, fortsätter leva och att vi ständigt ger ut nya utgåvor, säger hon.
– Det finns en tidlöshet i texterna, det är skenbart enkelt och samtidigt lär man sig alltid något. Och så den fantastiska humorn, att böckerna är väldigt roliga. Vem kan inte älska ett spöke som är rädd för sig själv.
Snällhet och omtanke
Marcus Barbosa Ferreira, barnboksbibliotekarie i Umeå, kände Ingrid Sandberg genom böckerna.
– Så många böcker man har läst av henne. Det har format hela ens barndom, säger han.
– Det som utmärkte böckerna var att det alltid fanns en värme, en snällhet, omtanke och solidaritet om din medmänniska. Lilla spöket Laban var ju världens snällaste.
Rättad: I en tidigare version fick Elina Druker fel titel.