Barnboksförlag kritiserar bokmässan

Flera barnboksförlag är kritiska till det utrymme som barn- och ungdomslitteraturen får i årets seminarieprogram på Bokmässan, skriver Svensk Bokhandel.

Bokmässans många besökare under 2019. Men för lite utrymme ägnas åt barn- och ungdomslitteraturen, tycker flera förlag. Arkivbild.

Bokmässans många besökare under 2019. Men för lite utrymme ägnas åt barn- och ungdomslitteraturen, tycker flera förlag. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Litteratur2021-02-17 14:39

Flera barnboksförlag är kritiska till det utrymme som barn- och ungdomslitteraturen får i årets seminarieprogram på Bokmässan, skriver Svensk Bokhandel. Av årets 150 seminarier är 15 avsatta till barn- och ungdomslitteratur.

Melina Nordstrand, försäljningsansvarig på barnboksförlaget Opal, är en av dem som har reagerat.

– I grunden är det här en biblioteksmässa, och biblioteken lever i stort sett på barnlitteraturen. De senaste åren har man också pratat väldigt mycket om hur viktigt det är med barns läsning. Då tycker jag att Bokmässan, som är en stor aktör i branschen, ska ta sitt ansvar, säger hon.

Att barn- och ungdomslitteratur utgör cirka tio procent av seminarieprogrammet är dock inte nytt för i år. På förra årets digitala mässa var fördelningen 14 av 150 seminarier och 2019 rörde det sig om cirka 30 av 325 seminarier.

Oskar Ekström, programchef på Bokmässan, försvarar fördelningen med att utgivningen av barn- och ungdomslitteratur ”står för cirka 17 procent” av den totala bokutgivningen i Sverige. Eftersom alla seminarier inte handlar om aktuell utgivning, menar han att fördelningen egentligen är högre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!