– Det här året liknar inget annat. I mars var det som att lägga på ett lock, det var katastrof. Vi insåg att det inte funkade rent praktiskt att dra ner på all personal och att begränsa öppettiderna. Så vi beslöt att hålla öppet som vanligt, men försöka göra det tryggare för kunderna att handla, säger Diana Lavesson på den fristående butiken Bokhandeln Laholm.
"Trogna kunder"
Enligt Svenska Bokhandlareföreningen minskade försäljningen i de fysiska bokhandlarna med 17,2 procent under årets första åtta månader. Den totala bokförsäljningen ökade, men ökningen har främst kommit nätbokhandlare och strömningsföretag till del. Diana Lavesson ser dock inte konkurrensen från nätet som ett direkt hot.
– Våra kunder är trogna och vi märker att vi fått en del nya kunder för att de inser att det där med att beställa på nätet var inte så himla bra i dessa tider. Vi har vänt och vridit på oss själva, hur vi ska kunna få dem som vill handla att känna sig trygga.
Hämta upp böcker
Bokhandeln Laholm har börjat med hemkörning och öppnat speciellt för kunder som vill handla ensamma i butiken före och efter stängning. Dessutom har man kunnat hämta upp böcker utanför affären och betala via Swish.
– Vi har uppmanat folk att börja göra julklappsinköpen tidigt. Det är otroligt mycket fler beställningar via mejl och telefon. Samtidigt vet vi inte hur det har gått i år förrän vi stänger på julafton. Det är oerhört ojämnt i försäljningen och vissa dagar bara skakar vi på huvudet och undrar "Vad hände nu?", både när det har gått bra och när det gått dåligt, säger Diana Lavesson.
Just kampanjen via Vi Läser har inte gett fler kunder vad det verkar.
– Det är mest redan engagerade och litteraturintresserade kunder som säger att de har sett oss där. Vi har en trogen kundkrets redan och försöker klara oss igenom det här. Men vi undrar hur det blir med vaccinet och om vi vågar blicka framåt mot nästa sommar, säger hon.