Försäljningsmässigt beskrivs bokrean som viktig framför allt för många bokhandlar men vilken påverkan har den på miljön? Inför årets bokrea gör journalisten Lasse Winkler tillsammans med Kristoffer Lind, förlagschef på Lind&Co, sitt bästa för att punktera rean i Förlagspodden som de driver gemensamt.
Lind, vars förlag numera till 70 procent ägs av ljudboksplattformen Storytel, tycker att de tilltryck av böcker, ofta bästsäljare, som bland andra hans eget förlag gör till bokrean, innebär en onödig miljökostnad. Även om de särskilda reaupplagorna på billigt papper har försvunnit gör förlagen ändå tilltryck, framhåller han. Också transporterna blir en miljömässig kostnad, enligt Lind som får medhåll av sin poddkollega Lasse Winkler.
– Miljöavtrycket för varje reabok blir så mycket högre, en större del av bokens pris blir tryck och transport jämfört med en bok till fullpris. Sedan blir det väldigt mycket extra transporter, ingen har riktigt räknat på det här men det finns väl ingen som riktigt kan försvara bokrean miljömässigt, säger Lasse Winkler.
"Konstigt argument"
Men Maria Edsman, vd för Bokusgruppen (Akademibokandeln och Bokus) håller inte med.
– Jag tycker att det är väldigt konstiga argument, det är samma sak som att säga att "det vore jättebra för miljön att inte sälja några böcker alls". Och det stämmer ju, det stämmer med alla varor, om vi inte producerade någonting skulle det vara bättre för miljön, men jag vill hävda att boken har en väldigt viktig uppgift i samhället.
I stället för att sälja färre böcker förordar Maria Edsman fortsatt arbete för en miljövänligare bokproduktion och bokhantering i övrigt.
– Vi ska se till att böckerna trycks på det mest miljövänliga sätt vi bara kan komma på. Vi tittar jättemycket på transporter – såklart ska vi göra allt för att få ett mindre klimatavtryck. Men jämför man bokens klimatavtryck med många andra varor är det relativt lågt.
Rean framstår som viktigare för bokhandelns ekonomi än för förlagens. Kristoffer Lind och Lasse Winkler tycker dock att rean, miljökostnaden borträknad, även i övrigt kostar för mycket i förhållande till förtjänsten.
– Den är också en väldig kostnad för bokhandeln samtidigt som intäkterna inte är lika stora som förr. Är det fest? Ja, det är klart att det är, men samtidigt tar man bort två månader då det är svårt att hålla folks intresse uppe för helt nya böcker. Jag menar att bokrean är en fiende till sund bokförsäljning, säger Lasse Winkler.
Större förr
Intäktsmässig var rean större förr, men den håller fortfarande "en bra nivå" enligt både Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen och Maria Edsman på Bokusgruppen.
För kedjan Ugglans cirka 80 bokhandlare står rean för mellan tio och tolv procent av årsintäkterna, enligt vd Anders Billing som säger att februari och mars annars vore "rena ökenvandringen". Maria Edsman håller med. Även om reaböckerna säljer även hos nätbokhandeln Bokus är bokfesten fortfarande störst i den fysiska bokhandeln.
– Bokrean är viktig för att få upp intresset för böcker, på så sätt fyller den en väldigt viktig funktion. Den är väldigt inarbetad, för många är det en högtidsstund att få bläddra i katalogen. Jag tycker det är demokratiskt att fler människor har råd att köpa böcker någon gång om året, säger Maria Edsman.