I pandemins fotspår talas om att människorna vill flytta från storstäderna ut på landet. Kanske ska de läsa alla deckare som utspelas i spenaten och tänka sig för. Ond bråd död finns i övermått där också, om man ska tro författarna. Eftersom Gotland i stort sett är öde nu efter alla böcker så är det andra delar av landet som angrips.
Norrland (detta vida begrepp som aldrig används av invånarna själva) ligger bra till. Anna Kuru gjorde en mycket bra debut med ”Den första frosten” förra året. Hon följer upp med en lika bra fortsättning med ”Norrskensnatten”. Huvudperson är den otursförföljda bilmekanikern Allis. Hon har just hämtat sig från strapatserna i förra boken när det drar ihop sig på nytt. Trakterna runt Kiruna lämpar sig bra för detta ödsliga drama, välskrivet, spännande och överraskande. Ser framemot nästa bok i den planerade trilogin.
Luleå är platsen för Anders Sundkvists skickligt skrivna debut ”Återvändaren”. Polisen Erik Berg åker till sin forna hemstad för en begravning och får korn på ett gammalt fall, hans då 13-åriga barndomskamrats mystiska död 25 år tidigare. Han gräver vidare och tvingas till smärtsamma tillbakablickar. Berörande och bladvändarkrävande samtidigt.
Hudiksvall härnäst. Gabriella Ullberg Westin är en habil hantverkare i ortsgenren som skriver så att texten liksom läser sig självt. I den sjunde boken ”När vi faller” träffar vi polisen Johan Rokka och personerna runt honom igen. Det blir lika delar samtidsskildring (inte minst om kryptovalutor), spänning och relationer när en lokal företagare hittas död.
Vi fortsätter längre ned i landet. Värmland ligger också lite illa till. Som tur är avslutar Ninni Schulman sin Hagforsserie medan det finns några invånare kvar. Sjunde och avslutande boken heter ”Dagen är kommen” där poliserna Petra Wilander och Christer Bergström tillsammans med journalisten Magdalena Hansson ska lösa morden på ett gammalt par. Ett värdigt slut på en mycket välgjord septett böcker där människorna står i centrum.
En isolerad internatskola i de djupa skogarna är förstås en perfekt bakgrund till en deckare. Lägg till en sunkig, nedgången kriminalreporter som ska bevaka morden på två skolpojkar. Ida Rossi tvingas möta sina egna demoner när hon kommer till skolan där hon själv en gång gått. Karin Wik har skrivit en spännande debut med psykologisk udd i ”Skolan”. Skickligt fångad miljö och stämning som berör.
Jag missade förra boken, ”Det sista livet”, av paret Peter Mohlin & Peter Nyström. En klar miss inser jag efter att ha läst nya ”Den andra systern”. Men upplägget med en avhoppad FBI-agent som hamnat i Karlstad kändes långsökt. Det håller dock hur bra som helst. Polisen John Adderley (med ny identitet) har ett förflutet i staden under uppväxten och kan sin geografi när en framgångsrik entreprenör, den unga Stella Bjelke hittas död med vanställt ansikte. Intensivt och överraskande.
Fast storstäderna måste åderlåtas de också. Debutanten Leif Appelgren har själv varit åklagare och låter sin yrkesbroder Mats Ljunggren leda arbetet runt Stockholm tillsammans med kommissarie Irina Kovic i ”Ingen ond man”. Upplägget är lite annorlunda, här tar en ”vanlig” människa lagen i egna händer med fatalt resultat. Kombinationen av innerstadens överklassmiljöer och förorten skär sig på ett skickligt sätt.
Göteborg hanteras fint av ännu en debutant. Erfarna journalisten med mera Tony Fischier har skrivit en berättelse som liknar en spegellabyrint där sympatiske kommissarien Niklas Ragnvik ska utreda vad som verkar vara en återuppstånden seriemördare plus ett mystiskt mord på en man som inte finns i registren. Och hantera skilsmässan. Samt hitta sin syster som försvann för många år sedan. Många ingångar, nästan lika många utgångar, läser gärna hans nästa bok.
Efter detta i stort realistiska drama flyr vi till 50-talets Kuba, innan revolutionen, där Havanna är de rika amerikanernas lekplats i ”Hemligheter i Havanna”. Där hamnar den fattiga unga engelskan Iris och dras in i turerna i de begynnande oroligheterna. Iris är en skicklig tecknare, efterfrågad på societetsbröllop. Där möter hon spännande människor i de exotiska och lyxiga miljöerna samtidigt som hon ser misären. Och ett par småmord. Rachel Rhys är duktig på att fånga huvudpersonerna, tiden och miljöerna som hon tidigare visat i ”En farofylld överfart” och ”Dödligt arv”.