I en klassisk scen besöker Pippi LÄngstrump ett kafferep och hör damerna klaga pÄ att deras hembitrÀden har sönder porslin. Hon bidrar till de vuxnas förtret med en berÀttelse om mormoderns hembitrÀde Malin, som pangade porslin varje tisdagsmorgon: "Och om Malin fick nÄn tid över, sÄ gick hon in i salongen med en liten hammare och dunkade ner de antika ostindiska tallrikarna", sÀger Pippi frejdigt.
ââPippi uppfattas inte som âbraâ av omgivningen alltid, och dĂ€ri ligger styrkan, att hon sĂ€tter sig upp mot vuxenvĂ€rlden. Det visar att man kan tĂ€nka pĂ„ andra sĂ€tt Ă€n vad normen och de vuxna sĂ€ger, konstaterar Sofia Gydemo, bibliotekarie vid Svenska Barnboksinstitutet.
Lekfullhet och anarki
75 Ă„r har gĂ„tt sedan Pippi klev upp pĂ„ litteraturscenen och hon Ă€r fortfarande i högsta grad en förebild vĂ€rlden över. Av hyllningarna mĂ€rks hur komplex hon Ă€r â i den nyutkomna boken "Pippiperspektiv" lyfts till exempel allt ifrĂ„n den frigörande lek hon stĂ„r för till hennes empati och ikoniska utseende.
ââPippi innehĂ„ller sĂ„ mycket, det Ă€r en nioĂ„rig flicka och i henne sammanstrĂ„lar sjĂ€lvstĂ€ndighet, lekfullhet, anarki och maktmotstĂ„nd, sĂ€ger Mia Ăsterlund, docent i litteraturvetenskap verksam vid Ă bo Akademi.
Pippi finns som en klang i all dagens barnlitteratur, enligt Mia Ăsterlund. Men att peka ut en arvtagare Ă€r svĂ„rt, tycker hon. Dels för att det finns sĂ„ mĂ„nga aspekter av Pippi som har förts vidare â men ocksĂ„ för att fĂ„ flickhjĂ€ltar har fĂ„tt samma genomslag.
Mia Ăsterlund nĂ€mner "Frallan" av Sara Ohlson, en berĂ€ttelse om Francesca som tycker att vuxna ska sĂ€ga vad de tĂ€nker istĂ€llet för att krĂ„ngla till allt. En annan frisprĂ„kig karaktĂ€r Ă€r Athena i Elin Eks bokserie â den första Sofia Gydemo kommer att tĂ€nka pĂ„. Men Athena gör mer medvetet uppror Ă€n Pippi, vars hela vĂ€sen var normbrytande.
ââMĂ„nga barnbokskaraktĂ€rer i dag har mer en agenda med sitt agerande, som gör att de bryter mot normen, sĂ€ger Sofia Gydemo.
Pippifeminism
Barnlitteraturen har de senaste Ären varit full av handlingskraftiga barn, ser Sofia Gydemo. Det kan handla om aktivister, som rÀddar miljön. Eller som i "Sexstrejken" av à sa Hellberg dÀr tre gymnasietjejer protesterar mot sexuella trakasserier.
Ăsterlund noterar att den kollektiva kraften i ungdomsböckerna dessutom blev starkare under metoo. Det kollektiva anslaget kan ocksĂ„ ses som en motrörelse mot den sĂ„ kallade "Pippifeminism" som vissa har vĂ€nt sig emot.
ââDet har diskuterats om huruvida Pippifeminismen blir en börda för nordiska flickor, för att de förvĂ€ntas vara sĂ„ kompetenta och starka, och klara alla aspekter av sina liv, sĂ€ger hon.
Högpresterande kvinnor ur historien lyfts ocksÄ fram i den vÄg av förebildsböcker som har kommit efter Elena Favilli och Francesca Cavallos superbÀstsÀljare "Godnattsagor för rebelltjejer". Men Àven om böckerna görs i peppande vÀlmening menar vissa att de bidrar till ideal dÀr tjejer mÄste prestera för att rÀknas.
ââVi behöver justera mĂ„ttstocken, sĂ€rskilt i den tiden vi lever i i dag dĂ€r folk hĂ„ller pĂ„ att krokna under de eskalerande kraven, sĂ€ger Mia Ăsterlund.
Större mÄngfald
FrĂ„gan Ă€r ocksĂ„ om Pippi bara Ă€r den dĂ€r superstarka flickan? Sofia Gydemo pĂ„minner om att Pippi kan kĂ€nna sig ensam och utan sammanhang, en dimension som inspirerar till andra förebilder. I "Haj-Jenny" av Lisa Lundmark vill Jenny ha rĂ€tten att fĂ„ vara tyst och i Lisa BjĂ€rbos ungdomsbok âInuti huvudet Ă€r jag kulâ avviker huvudpersonen Liv frĂ„n normen med sin fobi och panikĂ„ngest.
ââDe blir ett annat slags förebilder eller hjĂ€ltar, sĂ€ger Sofia Gydemo.
Mia Ăsterlund Ă€r inne pĂ„ samma linje: barnboken har fortsatt att undersöka vad det Ă€r att vara flicka och nu finns en större bredd. NĂ„gra av hennes favoritfigurer Ă€r "Dyksommar" av Sara Stridsberg och "Humlan Hanssons hemligheter" av Kristin Sigunsdotter. Hon ser att det gĂ„r en "queer linje" frĂ„n Pippi till 1985 dĂ„ "Janne min vĂ€n" av Peter Pohl bröt en ny könsnorm. Janne Ă€r en flicka â vilket pojkberĂ€ttaren inte förstĂ„r eftersom han inte ser hennes "flickskap".
âââHĂ€stpojkarnaâ av Johan Ehn Ă€r ett av följande steg i den kedjan. Den rör sig pĂ„ samma arena med det queera och cirkusen som element, om hur det Ă€r att leva utanför normen och göra motstĂ„nd mot nazismen som Pippi och Janne ocksĂ„ gör.
Greta som Pippi
Pippis kanske största arv Ă€r ocksĂ„ att lyfta barnets röst, menar Mia Ăsterlund. DĂ€r Ă€r arvtagarna som hon och Sofia Gydemo ser riktiga personer: Greta Thunberg och Malala Yousafzai.
ââGreta Thunberg Ă€r det ensamma starka barnet som sĂ€tter sig upp mot makten. Och sĂ„ har hon ju sina flĂ€tor. PĂ„ samma sĂ€tt som med Pippi sluter ett helt kollektiv upp bakom henne, sĂ€ger Mia Ăsterlund.