De Àr Pippis arvtagare

Pippi LĂ„ngstrump sprĂ€ngde grĂ€nserna för vad en flicka fĂ„r vara – och 75 Ă„r senare Ă€r hon fortfarande en förebild vĂ€rlden över. Men vilka för vidare hennes arv?

BarnskĂ„despelaren Inger Nilsson i rollen som Pippi LĂ„ngstrump – flickhjĂ€lten som nu fyller 75 Ă„r. Arkivbild.

BarnskĂ„despelaren Inger Nilsson i rollen som Pippi LĂ„ngstrump – flickhjĂ€lten som nu fyller 75 Ă„r. Arkivbild.

Foto: Jan Collsiöö / TT

Litteratur2020-11-18 06:05

I en klassisk scen besöker Pippi LÄngstrump ett kafferep och hör damerna klaga pÄ att deras hembitrÀden har sönder porslin. Hon bidrar till de vuxnas förtret med en berÀttelse om mormoderns hembitrÀde Malin, som pangade porslin varje tisdagsmorgon: "Och om Malin fick nÄn tid över, sÄ gick hon in i salongen med en liten hammare och dunkade ner de antika ostindiska tallrikarna", sÀger Pippi frejdigt.

– Pippi uppfattas inte som ”bra” av omgivningen alltid, och dĂ€ri ligger styrkan, att hon sĂ€tter sig upp mot vuxenvĂ€rlden. Det visar att man kan tĂ€nka pĂ„ andra sĂ€tt Ă€n vad normen och de vuxna sĂ€ger, konstaterar Sofia Gydemo, bibliotekarie vid Svenska Barnboksinstitutet.

Lekfullhet och anarki

75 Ă„r har gĂ„tt sedan Pippi klev upp pĂ„ litteraturscenen och hon Ă€r fortfarande i högsta grad en förebild vĂ€rlden över. Av hyllningarna mĂ€rks hur komplex hon Ă€r – i den nyutkomna boken "Pippiperspektiv" lyfts till exempel allt ifrĂ„n den frigörande lek hon stĂ„r för till hennes empati och ikoniska utseende.

– Pippi innehĂ„ller sĂ„ mycket, det Ă€r en nioĂ„rig flicka och i henne sammanstrĂ„lar sjĂ€lvstĂ€ndighet, lekfullhet, anarki och maktmotstĂ„nd, sĂ€ger Mia Österlund, docent i litteraturvetenskap verksam vid Åbo Akademi.

Pippi finns som en klang i all dagens barnlitteratur, enligt Mia Österlund. Men att peka ut en arvtagare Ă€r svĂ„rt, tycker hon. Dels för att det finns sĂ„ mĂ„nga aspekter av Pippi som har förts vidare – men ocksĂ„ för att fĂ„ flickhjĂ€ltar har fĂ„tt samma genomslag.

Mia Österlund nĂ€mner "Frallan" av Sara Ohlson, en berĂ€ttelse om Francesca som tycker att vuxna ska sĂ€ga vad de tĂ€nker istĂ€llet för att krĂ„ngla till allt. En annan frisprĂ„kig karaktĂ€r Ă€r Athena i Elin Eks bokserie – den första Sofia Gydemo kommer att tĂ€nka pĂ„. Men Athena gör mer medvetet uppror Ă€n Pippi, vars hela vĂ€sen var normbrytande.

– MĂ„nga barnbokskaraktĂ€rer i dag har mer en agenda med sitt agerande, som gör att de bryter mot normen, sĂ€ger Sofia Gydemo.

Pippifeminism

Barnlitteraturen har de senaste Ă„ren varit full av handlingskraftiga barn, ser Sofia Gydemo. Det kan handla om aktivister, som rĂ€ddar miljön. Eller som i "Sexstrejken" av Åsa Hellberg dĂ€r tre gymnasietjejer protesterar mot sexuella trakasserier.

Österlund noterar att den kollektiva kraften i ungdomsböckerna dessutom blev starkare under metoo. Det kollektiva anslaget kan ocksĂ„ ses som en motrörelse mot den sĂ„ kallade "Pippifeminism" som vissa har vĂ€nt sig emot.

– Det har diskuterats om huruvida Pippifeminismen blir en börda för nordiska flickor, för att de förvĂ€ntas vara sĂ„ kompetenta och starka, och klara alla aspekter av sina liv, sĂ€ger hon.

Högpresterande kvinnor ur historien lyfts ocksÄ fram i den vÄg av förebildsböcker som har kommit efter Elena Favilli och Francesca Cavallos superbÀstsÀljare "Godnattsagor för rebelltjejer". Men Àven om böckerna görs i peppande vÀlmening menar vissa att de bidrar till ideal dÀr tjejer mÄste prestera för att rÀknas.

– Vi behöver justera mĂ„ttstocken, sĂ€rskilt i den tiden vi lever i i dag dĂ€r folk hĂ„ller pĂ„ att krokna under de eskalerande kraven, sĂ€ger Mia Österlund.

Större mÄngfald

FrĂ„gan Ă€r ocksĂ„ om Pippi bara Ă€r den dĂ€r superstarka flickan? Sofia Gydemo pĂ„minner om att Pippi kan kĂ€nna sig ensam och utan sammanhang, en dimension som inspirerar till andra förebilder. I "Haj-Jenny" av Lisa Lundmark vill Jenny ha rĂ€tten att fĂ„ vara tyst och i Lisa BjĂ€rbos ungdomsbok ”Inuti huvudet Ă€r jag kul” avviker huvudpersonen Liv frĂ„n normen med sin fobi och panikĂ„ngest.

– De blir ett annat slags förebilder eller hjĂ€ltar, sĂ€ger Sofia Gydemo.

Mia Österlund Ă€r inne pĂ„ samma linje: barnboken har fortsatt att undersöka vad det Ă€r att vara flicka och nu finns en större bredd. NĂ„gra av hennes favoritfigurer Ă€r "Dyksommar" av Sara Stridsberg och "Humlan Hanssons hemligheter" av Kristin Sigunsdotter. Hon ser att det gĂ„r en "queer linje" frĂ„n Pippi till 1985 dĂ„ "Janne min vĂ€n" av Peter Pohl bröt en ny könsnorm. Janne Ă€r en flicka – vilket pojkberĂ€ttaren inte förstĂ„r eftersom han inte ser hennes "flickskap".

– “HĂ€stpojkarna” av Johan Ehn Ă€r ett av följande steg i den kedjan. Den rör sig pĂ„ samma arena med det queera och cirkusen som element, om hur det Ă€r att leva utanför normen och göra motstĂ„nd mot nazismen som Pippi och Janne ocksĂ„ gör.

Greta som Pippi

Pippis kanske största arv Ă€r ocksĂ„ att lyfta barnets röst, menar Mia Österlund. DĂ€r Ă€r arvtagarna som hon och Sofia Gydemo ser riktiga personer: Greta Thunberg och Malala Yousafzai.

– Greta Thunberg Ă€r det ensamma starka barnet som sĂ€tter sig upp mot makten. Och sĂ„ har hon ju sina flĂ€tor. PĂ„ samma sĂ€tt som med Pippi sluter ett helt kollektiv upp bakom henne, sĂ€ger Mia Österlund.

Fakta: FlickhjÀltar i Pippis spÄr

Chihiro i "Spirited away"

Den tioĂ„riga huvudpersonen i Hayao Miyazakis animerade film vĂ€xer till en hĂ„rt arbetande och hjĂ€lpsam flicka, som ofta gĂ„r rakt pĂ„ sak nĂ€r nĂ„got Ă€r galet. Även Koriko i filmen ”Kikis expressbud" bĂ€r spĂ„r av Pippi LĂ„ngstrump – som Miyazaki ville göra en film om redan pĂ„ 1970-talet. Han fick dock nej.

Katniss Everdeen i "Hungerspelen"

HjÀltinnan i Suzanne Collins serie Àr en ung tjej som i tidig Älder blir faderslös, och dÄ tar över som beskyddare av sin familj. Hon drivs av en kÀnsla för rÀttvisa och en vilja att skydda de svaga. HjÀlte vill hon inte vara, och hon har inga superkrafter, men stÄr upp för en bÀttre vÀrld.

Lisa i "Handbok för superhjÀltar"

Hon Ă€r mobbad och ensam – men lyckas via en bok lista ut hur man blir en superhjĂ€lte. Som sĂ„dan slĂ„ss hon för andra mĂ€nniskor, ocksĂ„ för dem som först var hennes plĂ„goandar.

Athena i "Grattis vÀrlden! Jag Àr hÀr nu!"

Elin Eks hjĂ€ltinna Ă€r en tolvĂ„ring som vill rĂ€dda vĂ€rlden, genom en "rĂ€dda-jorden-klubb" som startades nĂ€r ett kompisgĂ€ng sĂ„g en film om de smĂ€ltande polarisarna. Hon tror pĂ„ sin egen förmĂ„ga – och hittar vĂ€gar ut ur kluriga situationer.

Doris i "Doris drar"

NÀr familjen ska pÄ kalas vÀgrar Doris följa med om man mÄste ha klÀnning. Hon drar till ett stÀlle dÀr man fÄr bestÀmma sjÀlv. Doris Àr en av mÄnga tjejer av Pija Lindenbaum som följer sitt eget huvud, och som överkommer rÀdslor för att stÄ pÄ egna ben och följa sitt eget huvud.

Elsa i "Frost"

Disneys stereotypiska flickideal ligger lÄngt ifrÄn Pippi LÄngstrump. Men Àven den amerikanska seriejÀtten har börjat göra mer nyanserade portrÀtt av flickor. Elsa Àr en förÀldralös flicka med starka krafter som hon anvÀnder för andras bÀsta, i tvÄ filmer dÀr det inte handlar om att trÀffa nÄgon drömprins. Vaiana Àr en annan modig Disneyfigur som bÄde rÀddar sitt samhÀlle och blir en framtida ledare.

Frallan i "Frallan Àr bÀst"

Bokserien om den rĂ€ttframma Francesca, som kallas för Frallan, Ă€r skapad av Lisen AdbĂ„ge och Sara Ohlsson. I vissa böcker jobbar hon för att rĂ€dda vĂ€rlden – i andra undersöker hon kĂ€rleken till sin kompis Ester.

Humlan i "Humlan Hanssons hemligheter"

Humlan Hansson vill bli konstnĂ€r som sin faster, som alltid sĂ€ger vad hon tycker. Hennes bĂ€sta vĂ€n har övergett henne för hĂ€sttjejerna pĂ„ skolan, och Humlan skriver i dagboksformat om ensamhet och existentiella funderingar. Ett portrĂ€tt av Kristina Sigunsdotter och Ester Eriksson, med bĂ„de svĂ€rta och humor om en konstnĂ€rssjĂ€l – som i en recension kallades "en emo version av Pippi LĂ„ngstrump".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!