Hon skapade dokumentet i datorn samma dag som brodern dog. Emilia Aalto beskriver det som att hon befann sig i en sorts mardrömstillstÄnd och att hon var rÀdd för att hon kanske skulle förtrÀnga detaljerna för att upplevelsen var sÄ svÄr att uthÀrda.
ââJag behövde hantera det sĂ„ som jag alltid har hanterat allting, genom att skriva. Jag minns att jag tĂ€nkte: om jag lyckas förmedla min kĂ€rlek till honom sĂ„ kanske folk förstĂ„r.
"NĂ€r bror dör" Ă€r berĂ€ttelsen om den tio Ă„r Ă€ldre storebrodern, han som döps till Miska â som betyder "liten björn" pĂ„ ryska â han som Ă€lskar sin lillasyster över allting annat pĂ„ jorden.
"nÀr min bror bestÀmmer sig/för att Àlska nÄgon/gör han det/med en sÀllan skÄdad/hÀngivenhet/jag vet inte/men jag tror/att hans/kÀrlek/betyder allt", skriver Emilia Aalto i boken som Àr uppbyggd i korta kapitel, som en sorts diktverk.
ââJag tĂ€nkte inte att jag skriver en dikt eller jag skriver prosa, jag ville mest vara kĂ€rnfull och det kĂ€ndes som att det var enklare nĂ€r det var uppstaplat pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, förklarar hon.
Psykisk ohÀlsa
Barndomen Ă€r svĂ„r, förĂ€ldrarna lever i en dysfunktionell relation prĂ€glad av pappans psykiska ohĂ€lsa. Emilias bror Ă€r ensam och utsatt â pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n hon, hon som Ă€r lillasyster har ju alltid haft honom att ty sig till. NĂ€r han Ă€r 13 Ă„r gammal gör alkoholen entrĂ© i hans liv, han tillbringar dagarna i sĂ€ngen och fĂ„r slĂ€pas till skolan av kamratstödjare men hos psykologen som mamma ordnat sĂ€ger brodern ingenting.
"min brors barndom/Àr inte en sÄdan/som flÀks ut/pÄ statligt finansierade linoleumgolv/och psykologen bedömer/att min bror/inte behöver prata."
Ett tag verkar det trots allt vĂ€nda för brodern. Han flyttar hemifrĂ„n, jobbar i skivaffĂ€r, lĂ€ser upp betygen och börjar arbeta pĂ„ en förskola. Tills den dagen dĂ„ en vĂ€n â "alltid en vĂ€n", skriver Emilia Aalto lakoniskt â bjuder honom pĂ„ en joint. Bruket blir snart ett missbruk och broderns lekfulla allvar byts mot "en bottenlös avgrund".
LÀkande miljö
Behandlingshem, stödboenden och psykavdelningar avlöser varandra i en bĂ„de oĂ€ndligt snabb och outhĂ€rdligt lĂ„ngsam nedĂ„tgĂ„ende spiral. HjĂ€lpen Ă€r hela tiden utom rĂ€ckhĂ„ll â trots vĂ„rdfloskler som "vĂ€ldigt lĂ€kande miljö", "hĂ€r finns badsjöar och vacker natur" och "vi arbetar individanpassat".
"nÀr min bror sjÀlvmant/kallar till möte/förklarar/att han inte kan bo ensam/utan stödinsatser/sÀger kvinnan/han aldrig trÀffat/att han verkar ha/en sÄ god förmÄga/att beskriva/sin egen problematik/att inga ÄtgÀrder behöver tillsÀttas".
ââJag har tampats jĂ€ttemycket med partierna kring socialtjĂ€nsten och hur jag ska redogöra för det kopplat till alla vĂ€ndor. För det finns otaliga behandlingshem han har varit pĂ„, otaliga situationer som jag har kunnat Ă„terge, dĂ€r kĂ€mpade jag vĂ€ldigt mycket med tonen, berĂ€ttar Emilia Aalto.
Dör pÄ sjukhus
Det nÀst sista kapitlet Àr en plÄgsam Golgatavandring Àven för lÀsaren. Efter en traumatisk hÀndelse hamnar brodern pÄ sjukhus, dÀr han tvÄ veckor senare avlider.
Lika sakligt som genom hela boken beskriver Emilia Aalto förödmjukelsen i att behöva söka bidrag till begravningen och tvingas lyssna till stödboendets förklaringar om hur personalen inte vetat nĂ„gonting om broderns diagnoser, drogproblematik och psykoser â "vi trodde bara han drack/lite för mycket öl".
ââDet var ingen som lyssnade. Jag hade ett jĂ€ttestort behov av att nĂ„gon skulle kunna erkĂ€nna att det vi upplevde och det han blev utsatt för var fel, sĂ€ger Emilia Aalto.
ââSĂ„ jag tĂ€nkte att jag skriver det som nĂ„gon form av vittnesskildring och kastar det i ansiktet pĂ„ folk. Jag ville inte att nĂ„gon skulle kunna vĂ€rja sig. Jag hoppades att det skulle upplevas som en kĂ€rleksförklaring men ocksĂ„ en krigsförklaring.
"Anhöriga Àr skuldbelagda"
TT: Jag tÀnker att det inte skrivs sÀrskilt mÄnga böcker om mÀnniskor som din bror. Varför tror du att de saknas i litteraturen?
ââFör att mĂ€nniskor som min bror sjĂ€lva ska skriva om sina liv, förutsĂ€tter det att de vĂ„gar krĂ€va det som de sĂ€llan eller aldrig fĂ„r av samhĂ€llet: vĂ„rd, acceptans och tilltro. Insatserna blir nog oftast för höga och erfarenheten sĂ€ger dem att de Ă€ndĂ„ inte blir lyssnade pĂ„.
NÀstan lika svÄrt Àr det för anhöriga att skildra en familjemedlems öde. De Àr ofta skuldbelagda, utmattade och rÀdda för att sÄra den som Àr sjuk, konstaterar hon.
ââVad som har burit mig genom processen Ă€r kĂ€rleken till min bror. Jag tror att kĂ€rleken Ă€r den enda komponenten som kan balansera makten i att skildra en annan mĂ€nniskas historia.