Drevet mot Benny Fredriksson skildras inifrån

Lotta Fristorp var medierådgivare åt Benny Fredriksson. Ändå kunde hon inte hjälpa honom när han hamnade mitt i den mediala orkanen. Hennes bok "Benny, drevet, döden" är sprungen ur den hjälplöshet som hon kände då och efter att han tagit sitt liv.

"Den här boken handlar om Benny men också om ett drev. Var går gränsen mellan berättigad granskning och något annat mycket fulare? Märker man när den gränsen passeras och är det någon som bryr sig?", undrar Lotta Fristorp.

"Den här boken handlar om Benny men också om ett drev. Var går gränsen mellan berättigad granskning och något annat mycket fulare? Märker man när den gränsen passeras och är det någon som bryr sig?", undrar Lotta Fristorp.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Litteratur2021-08-23 14:08

I sin bok skildrar Lotta Fristorp en teaterchef som jobbar i princip jämt. Som följer bokningssiffrorna i realtid på sitt arbetsrum och som har hela teaterverksamheten "i sin bakficka". Teatern är hans liv och hem. Han är full av idéer och rolig att prata med, skriver hon, men samtidigt har "begrepp som delegering och medarbetarskap inte riktigt fått fäste i honom".

Benny Fredriksson blev chef för Stockholms stadsteater 2002. Två år senare tillträdde Lotta Fristorp som presschef. Hon fanns vid hans sida i drygt 13 år, de sista som medierådgivare. De var vänner men pratade mest om jobbet. Även om de kunde dryfta existentiella frågor var de inte privata, framhåller hon.

– Jag var så inblandad i den här drevperioden, och det var inte bara jag, vi kände oss alla så otroligt hjälplösa över att det gick som det gick, och jag har fortsatt att älta detta fram och tillbaka med andra människor. Vad kunde man ha gjort, vad kunde man inte ha gjort?

Anonyma röster

Boken börjar i Svenska Dagbladets publicering av uppropet #tystnadtagning, där skådespelare anonymt berättade om sexuella trakasserier som de utsatts för i jobbet. Det är #metoo-hösten 2017 och bara en månad senare ska Aftonbladet publicera sin hårda och sedermera kritiserade granskning av Benny Fredrikssons ledarskap, även den till stor del baserad på anonyma röster.

Två dagar senare bestämmer sig Benny Fredriksson för att lämna sitt jobb och lite mer än tre månader senare tar han sitt liv. När Lotta Fristorp började skriva var det som ett slags egenterapi.

– Mest var det för mig själv, men jag ville samtidigt berätta om hur ett drev ser ut inifrån. Jag visste också att jag inte ville tycka något, jag ville inte gå in med mina känslor, jag ville försöka hålla dem utanför och bara återge skeendet som jag uppfattade det och kom ihåg det.

Aftonbladet fälldes så småningom av Pressens opinionsnämnd för att grovt ha brutit mot god publicistisk sed men Lotta Fristorp vill ha en fördjupad diskussion.

– En fällning blir väldigt formalistiskt, jag ville återge skeendet så att man kan skapa sin egen bild av hur det måste ha känts.

"En guldkalv"

Hon skyggar inte för den interna kritiken mot Benny Fredriksson. Den konstnärliga personalen fick jobba hårt och han gjorde sig också ovän med Suzanne Osten och Unga Klara. Men publikmässigt blir Stockholms stadsteater en framgångssaga. För politikerna är han "en guldkalv" och 2013 beslutar den då borgerliga majoriteten att Kulturhuset och Stadsteatern ska slås samman. Benny Fredriksson blir vd för båda, men hur bra är det egentligen? Lotta Fristorp hör honom aldrig ifrågasätta nyordningen men hösten 2017 upplever hon att han är i gungning.

– Jag tyckte att han hade svårare för att fatta beslut, jag kände inte igen honom riktigt. Han hade alltid velat vara väldigt omtyckt, han hade väldigt mycket kontakt med människor i hela huset, men jag tyckte att han hade svårare att ta obekväma beslut. Det måste väl vd göra ändå.

Först efter Benny Fredrikssons död kom de lovord och kritikerhyllningar som han hade behövt redan i december, framhåller Lotta Fristorp. Efter Aftonbladets publicering är det bara ett fåtal medarbetare som går ut och försvarar honom offentligt trots hennes försök att mobilisera. Varför blev det så?

"Det tjoffades ihop"

– Jag tror att det finns flera skäl. Från journalistiskt håll var man inte intresserad av andra röster än de kritiska, så var det säkert, sedan fanns det de som ville prata, men de var så rädda. Det var den här mixen av att #metoo var något gott – och det var det också från början – som gjorde att medierna fick carte blanche.

– Det tjoffades ihop, det var som om man själv begick ett sexuellt övergrepp mot en kvinnlig skådespelare om man sade något om det här.

TT: Men inte heller hans politiska uppdragsgivare gick ut till hans försvar?

– Jag vet inte varför de inte gjorde det, och jag har inte velat söka upp dem, jag ville inte att det här skulle bli en sådan berättelse där de försvarar sig.

Aftonbladets artikel "kom att bli Benny Fredrikssons död", skriver Lotta Fristorp. Men före hösten 2017 var han bra både på att hantera medier och interna konflikter, framhåller hon. Varför kom detta att ta så hårt på honom?

– Jag märkte ju att han började må väldigt dåligt efter att han avgått. Jag och många andra har förstås funderat över vad det var som knäckte honom. Fanns det en hemlighet någonstans? Det är i så fall en hemlighet som jag inte känner till, men jag tänker att varje människa kanske har en skörhet. Eller en hemlighet som skyddar ens skörhet – men det där är bara spekulationer.

Rättelse: I en tidigare version angavs fel antal år för samarbetet mellan Lotta Fristorp och Benny Fredriksson.

Fakta: Benny Fredriksson

Föddes 1959 i Hägersten. Fadern var taxichaufför och modern lokalvårdare. Som 16-åring började han på Stockholms stadsteater som biljettvaktmästare. Efter scenskolan 1979–1982 arbetade han vid Riksteatern och därefter Stockholms stadsteater i uppsättningar som ”Kaos är granne med Gud”, ”Lång dags färd mot natt”, och ”Minns du den stad?”

Han regisserade ett 20-tal föreställningar, däribland ”Spindelkvinnans kyss” (1993). 1996 blev han chef för Parkteatern och 2002 för Stockholms stadsteater med en vision att teatern skulle vara en angelägenhet för alla stockholmare. 381 produktioner hade premiär under hans tid som teaterchef. 2013 blev han vd för Kulturhuset Stadsteatern. I december 2017 valde han att sluta efter ett mediedrev. I mars 2018 kom beskedet att han tagit sitt liv.

Benny Fredriksson var sedan 1989 gift med operasångerskan Anne Sofie von Otter.

Källa: NE med flera.


Fakta: Hit kan du vända dig om du behöver stöd

SOS Alarm 112: Vid akuta lägen eller vid tankar på självmord, ring 112.

Mind Självmordslinjen 90101: Stödlinje för personer med tankar på självmord. Öppen dygnet runt varje dag. Tel: 90101. Chatt: chat.mind.se

Vårdguiden 1177: Sjukvårdsrådgivning samt uppgifter om närmsta psykiatriska akutmottagning. Tel: 1177. www.1177.se

Jourhavande kompis: Stödchatt för barn och unga upp till 25 år. Öppettider i sommar är tisdagar, torsdagar och söndagar kl 17–20. www.jourhavandekompis.se

Jourhavande medmänniska: Tel: 08-702 16 80, alla dagar kl 21–06. Chatten är öppen söndagar kl 21–24.

Bris, Barnens rätt i samhället: Tel: 116 111. Alla dagar, dygnet runt. Vuxentelefon om barn: 0771-505050, vardagar kl 9–12. Chatt, alla dagar, dygnet runt: www.bris.se

Spes – suicidprevention och efterlevandes stöd: Tel: 020-18 18 00. Telefonjour varje dag 19–22. www.spes.se

Pratamera.nu: För råd, stöd och behandling av specialister på psykisk ohälsa. Kostnadsfritt om du är under 20 år.

Suicide zero: Här finns fakta och information kring självmord. www.suicidezero.se/fakta-och-rad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!