Läs eller lyssna? Hjärnforskaren reder ut

Det spelar mindre roll om man ligger med hörlurar och lyssnar på ljudbok i hängmattan eller om man läser en "vanlig" bok. Det viktigaste är att läsa, säger hjärnforskaren Julia Uddén.

Julia Uddén forskar om hjärnan och språkinlärning vid Stockholms universitet och är medförfattare till den svenska upplagan av Daniel Willinghams "Den läsande hjärnan" Arkivbild.

Julia Uddén forskar om hjärnan och språkinlärning vid Stockholms universitet och är medförfattare till den svenska upplagan av Daniel Willinghams "Den läsande hjärnan" Arkivbild.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Litteratur2023-07-24 07:52

Mitt i "familjekaoset" i sommarstugan läser hjärnforskaren Julia Uddén en biografi om en buddhistisk munk: "The autobiography of Ajaan Keng Khemako”.

– Att jag ändå kan koncentrera mig på den säger något om hur välskriven den är, säger Julia Uddén på telefon.

Till vardags är hon hjärnforskare med inriktning på språk och kommunikation. Hon om någon borde alltså kunna svara på frågan om vad som är bäst för hjärnan: att läsa en vanlig bok, eller att lyssna på en ljudbok.

– Om vi tittar på hjärnans processer, som är det som jag har forskat på, och jämför vad som händer när man läser och lyssnar skiljer det faktiskt inte så mycket.

Skriftspråket är nyare

Hon understryker att skriftspråket, rent historiskt sett, förstås är mycket nyare än talspråket – och att skriftspråket kräver inlärning av annat slag. Men för de processer som äger rum i hjärnan skiljer det alltså inte så mycket mellan att läsa eller lyssna på en bok.

– När vi processar meningsbyggnad till exempel, då använder vi talspråkets hjärnmaskineri även för att tolka skriftspråk. Själva avkodningen som vi utför för att förstå skriftspråket omvandlas till samma typ av abstrakta kod i hjärnan som evolutionärt är utvecklad för talspråk.

Av den energi som går åt i hjärnan när vi läser en bok eller lyssnar på en ljudbok går cirka en fjärdedel till dessa avkodningsprocesser, säger Julia Uddén.

– Resterande tre fjärdedelar går åt till mer abstrakta processer.

Slår ett slag för "monotasking"

När Myndigheten för kulturanalys nyligen lanserade rapporten "Kulturvanor 2022" bekräftade den en trend som varit tydlig under några år: läsandet minskar, medan lyssnandet av ljudböcker ökar. Julia Uddén tycker inte att det är något att förfasa sig över.

– Många som lyssnar på ljudböcker skulle nog inte ha läst alls annars. Och det är viktigt att läsa, oavsett om man gör det med öronen eller ögonen.

För mer avancerade och vana läsare är det troligen mer lästa böcker som gäller. Och nog fördjupar det läsupplevelsen, menar Julia Uddén:

– Den som läser själv får ju en mer unik läsupplevelse. Där finns ingen mellanhand mellan läsaren och texten. Det är också enklare att gå på djupet.

Uppläsaren i en ljudbok gör texttolkningar genom tonfall, ljudstyrka och liknande. Det gör att betydelser kanske låses fast på ett sätt som inte sker om man läser en bok, då man själv får tolka fritt. Julia Uddén säger att hon inte bekymrar sig så mycket för detta. Men det finns en annan sak i ljudbok/bok-debatten som hon brukar reagera över:

– Det finns en så okritiskt positiv syn på "multitasking" kring ljudböcker. Att det ska vara så bra att lyssna på ljudbok eftersom man kan göra andra saker samtidigt.

TT: Varför är det inte bra?

– Våra hjärnor mår inte bra av "multitasking". Snarare är "monotasking" den ultimata lyxen. Hjärnan får återhämtning när den bara gör en enda sak och det är nog lättare att få till om man väljer att läsa en bok istället för att lyssna på en ljudbok.

TT: Har du lyssnat på någon bra ljudbok på sistone då?

– Jag lyssnade på "Arrangements in blue" av Amy Key när jag reste med nattåget. Den handlar om att uppskatta att leva ensam, snarare än att söka nya kärleksrelationer.

Julia Uddén

Julia Uddén är verksam vid Psykologiska institutionen och Institutionen för lingvistik på Stockholms universitet.

Till den svenska utgåvan av boken "Den läsande hjärnan" skrev Julia Uddén ett särskilt avsnitt om de biologiska hjärnprocesser som är aktiva vid läsning. Boken är skriven av Daniel T Willingham, som är professor i kognitiv psykologi och forskar kring lärande och minne. I boken resonerar han kring ämnen som vad som händer i hjärnan när vi läser, hur det går till när människor lär sig att läsa och andra frågor som har med läsning och hjärnan att göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!