Illustratören och formgivaren Lotta Kühlhorn gjorde sitt första omslag till författaren Håkan Östlundhs debutroman "Sommarsnö", utgiven 1985.
Tusen bokomslag senare får hon en uppvisning i hur man tar fram en AI-genererad bild. Nyckelord som redaktion, 50-tal och Brooklyn skrivs in och en bild kommer fram.
– Jag minns att jag kände obehag, jag gillar inte idén att man ska kunna göra så här. Men han som visade det jobbar på förlag och han var eld och lågor.
AI-omslag
Säger man AI i bokbranschen blir det laddat. Författare, redaktörer och formgivare oroar sig för att bli ersatta av robotar. Det är ett så pass känsligt ämne att Mattias Boström på Lind & Co tror att andra förlag testar utan att nämna det.
– Vi är öppna med att vi testar i alla fall.
Han har gjort sina första AI-genererade bokomslag i samband med förlagets ljudboksutgivning av Sir Arthur Conan Doyles noveller om Sherlock Holmes.
– Det var för dyrt att anlita en formgivare för varje novell. På sikt blir det ett par tusenlappar man får in för en novell, så jag bestämde att nu kör vi AI, säger han och tillägger:
– Vi hade inte lagt ut det här på en formgivare. Alternativet hade varit att jag hade letat bland bilder från bildbank. Men det är svårt att hitta bilder med viktoriansk miljö och personer som inte känns utklätt.
Verktyg
Mattias Boström tror inte att AI kommer att beröva omslagsjobben från formgivarna. Däremot är han övertygad om att AI kan fungera som verktyg i skisstadiet i kommunikationen med formgivaren, och att exempelvis detaljer som är svåra att hitta kan AI-genereras fram som komplement.
Enligt Boström kommer det bli mer vanligt att bokförlagen använder AI för omslag.
– Det kommer att komma mer och mer, speciellt om man vill ha något lite konstnärligt och vackert, som inte föreställer något exakt.
Skaver
Lotta Kühlhorn tycker att det skaver.
– Det är flera saker. Dels tänker jag att nu är det slut. Mitt jobb kommer att försvinna och det gör mig ledsen. Dels blir jag förbannad. Hur har de fått ihop stilarna? De måste ha tankat ner massor med färdiga grejer och bokomslag av mig och kollegor, som får varken jobb eller betalt för det.
I dag arbetar två av hennes tre söner, alla från äktenskapet med Håkan Östlundh, med henne. Hur ser deras framtid ut, frågar hon sig ibland.
– De har precis kommit i gång och fått luft under vingarna. Jag vet inte, jag tänker att de antingen hittar något annat eller så kommer de formge något annat. Ett gammalt fint yrke är på väg att försvinna.