En ny tuff period väntar för Europas bokhandlare. Under coronapandemins början i våras hamnade de i en djup kris – mellan mars och maj dök bokförsäljningen i Frankrike till exempel med hela 60 procent jämfört med förra året. Nu har bokaffärerna där återigen tvingats stänga. Och även om svenska bokaffärer får hålla öppet avråder de nya regionala restriktionerna människor från att besöka butikerna.
Det kan bli ödesdigert för bokbranschen, menar Maria Hamrefors, ordförande för Svenska Bokhandlareföreningen.
– Vi har redan sett fyra, fem butiker som läggs ner till följd av pandemin. Då har det ändå varit lågsäsong. Men får vi en dålig julhandel med så stora försäljningstapp som i våras blir det väldigt bekymmersamt för många, då klarar de sig inte, säger hon.
Arbetar med säkerheten
Den totala bokförsäljningen ökade visserligen under de åtta första månaderna av pandemin, med 7,4 procent räknat i kronor och 20 procent räknat i antal sålda exemplar. Men det är de digitala strömningstjänsterna och e-handeln som går bra, den fysiska bokhandeln har minskat sin försäljning med 17,2 procent.
Bokköpen på nätet kompenserar inte heller fullt ut, enligt Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln och Bokus.
– I början av hösten var ökningen i e-handeln tillräckligt stor för att kompensera tappet i butik. Det berodde också på att tappet efter sommaren inte var lika stort som det i mars och april. Men nu har det gått ner igen i butikerna och det blir utmanande att kompensera det fullt ut med e-handeln, säger hon.
Helt tomt tror Maria Edsman inte att det kommer att bli i butikerna, och därför har man där både jobbat med att göra butikerna säkra och skalat upp kapaciteten för e-handeln.
Butiken viktig
De bokhandlar som har drabbats mest är de som ligger i köpcentrum, eller i områden med mycket kontorsbebyggelse. Mindre butiker har klarat sig något bättre, men de är samtidigt traditionellt mer sårbara. Ofta är det familjeföretag som har drivit bokhandeln i decennier.
– Om de inte klarar sig kommer det sällan tillbaka någon butik på den orten, säger Maria Hamrefors.
Hon framhåller butiken som viktig för hela branschen – både för upplevelsen och för att många kunder får tips om böcker de inte hade tänkt köpa. Dessutom gynnar bokhandlarna litteratur som inte passar för strömningstjänsterna: mer kvalificerad litteratur, barnböcker och finare fackböcker, enligt Maria Hamrefors.
I Frankrike har man manat till bojkott av kedjor som Amazon, för att de inte ska konkurrera ut de vanliga bokaffärerna. Samma problematik finns i Sverige, menar Maria Hamrefors. Hon framhåller att butikerna har arbetat för att göra besöken trygga, och tänker att de kan vara tryggare än e-handelns utlämningsställen.
– Då är det kanske bättre att handla en vardag i november, i butik. Handeln gör allt nu för att få kunderna att handla lite tidigare den här julen.