Boken "Fourth wing" har legat över ett halvår på New York Times bästsäljarlista, fått över två miljoner läsare över hela världen och filmatiseras nu av Amazon. Rebecca Yarros fick på mindre än en dag över 2000 recensioner på webbgemenskapen Goodreads och har översatts till fler än 30 språk. Hajpen inför nya "Iron flame", som släpptes i USA i början av november, har varit stor.
Genren som hon skriver inom kallas romantasy och har exploderat på plattformen Tiktok, i läsgemenskapen #Booktok.
– Yarros kommer förmodligen att vinna Goodreads romantasy-kategori i år. Men hon har också fått väldigt mycket kritik och har rykte om sig att vara oseriös. Läsare älskar hennes böcker, men många pekar också på brister, ungefär: ”jag vet att det här är dåligt men jag hade roligt när jag läste”, säger Tuva Haglund, universitetslektor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet.
Kvinnliga protagonister
Tuva Haglund forskar om digital läsning och säger att genrehybriderna som uppstod på tidigt 2000-tal via böcker för unga vuxna har spelat stor roll för romantasy-trenden. Föregångare är succéer som Stephanie Meyers "Twilight"-böcker och Veronica Roths "Divergent".
– De utmärks av att det är en kvinnlig protagonist i fokus och romansen spelar en central roll, tillsammans med ett äventyr kopplat till det övernaturliga, säger hon.
Tuva Haglund har studerat läsgemenskaper, där Booktok har blivit mest känd. Den har också haft stor betydelse för spridningen av romantasy, där Sarah J Maas är en av de mest älskade författarna. Den 21-åriga bokinflueraren Jasmine Darban berättar att Maas var den första författare hon läste på Booktok.
– Det jag älskade med hennes böcker var dels hela världen som hon skapade men speciellt romance-delen. Du får den onda karaktären i början, som man inte alls tycker om, men som har en jättebra karaktärsutveckling så att man gillar honom mer och mer, säger hon.
Normen om kärlek
Den starkaste normen i romantasy är den om romantisk kärlek, och att kärleken övervinner allt. Jasmine Darban pratar om troperna – de återkommande teman – som används: "fiender till älskande", "vänner till älskande", "falska dejter".
– "Stolthet och fördom" av Jane Austen är till exempel den första stora fiender-till-vänner-boken – även om det ju inte är fantasy, säger hon och berättar att klassiska böcker också ofta får ny fart på plattformen.
För Jasmine Darban var Booktok ett sätt att hitta tillbaka till läsningen i vuxen ålder.
– Jag läste mycket när jag var yngre och mycket ungdomsböcker. Sedan tappade jag det men kom tillbaka på grund av gemenskapen och inspirationen i appen.
Många romantasy-läsare diskuterar också litteratur brett, poängterar Tuva Haglund, som understryker att Booktok inte är liktydigt med romantasy. Även andra genrer trendar där, och andra typer av romance, som den historiska skildringen "Sången om Akilles" av Madeline Miller, om samkönad kärlek.
Lågt anseende
Fokus i romantasy ligger på det kvinnliga begäret. Precis som med romance har genren lågt anseende och förminskas ofta med epitet som "alvsex".
– Att avfärda romance som ”dålig smak” är reducerande. Man ska komma ihåg att det är en enormt stor genre inom flera olika medier. Som läsforskare är jag intresserad av vad den kan fylla för funktion i olika läsares liv, säger Tuva Haglund.
Efter Sara J Mass succé vill fler nu med på tåget, vilket bokbranschen har upptäckt. Men en rad författare har drabbats av bakslag efter de inledande hyllningarna. Som Rebecca Yarros – en sexbarnsmamma som säger sig älska militära hjältar. Efter succén har hon kritiserats för att ha använt samtliga klichéer i genren.
– Flera booktok-läsare skojar om att det måste vara en AI-producerad bok, säger Tuva Haglund.
Kritiseras inte många av böckerna i genren för att vara väldigt lika?
– Jo, och visst stämmer det – det är ju genre-litteratur. Men det är ju de svenska kriminaldeckarna också. Och för den engagerade läsaren är variationen inom de här genrerna uppenbar och viktig för vad man väljer att läsa och för samtalet om böckerna.