Recension
Karl Ove KnausgÄrd
FĂ„glarna under himlen
Ăvers. Staffan Söderblom
Norstedts
Henrik Ibsens drama "Peer Gynt" (1867) handlar som bekant om drömmaren, egoisten och storljugaren Peer som lÀmnar den norska fjÀllbygden för att ge sig ut i vÀrlden och stilla sin Àventyrslystnad. Sin Àlskade Solveig lÀmnar han vind för vÄg. Hennes lott i livet blir att sitta pÄ farstubron och vÀnta pÄ sin Àlskade oduglings Äterkomst.
"FĂ„glarna under himlen" Ă€r Solveigs historia â tagen ur sin ursprungliga kontext och flyttad till vĂ„r egen tid. Solveig av i dag Ă€r sjuksköterska pĂ„ en cancerklinik och ensamstĂ„ende mamma till tvĂ„ halvvuxna barn. Hon Ă€r Ă€ven nĂ€rmast anhörig till en gammal sjuk mor som hon har flyttat hem till smĂ„staden för att ta hand om.
Karl Ove KnausgĂ„rds uppdaterade Solveig Ă€r en gestaltning av den moderna kvinnan som tvingas dra allt lass, som förutom att heltidsarbeta ocksĂ„ sköter allt som har med familjen och hemmet att göra, och som Gemma Hartley har kastat ljus pĂ„ i sin uppmĂ€rksammade bok "SĂ„ jĂ€vla trött". SjĂ€lvklart: Solveig satt förstĂ„s inte och vĂ€ntade pĂ„ Peer dag ut och dag in â hon tog hand om allt det som han gav blanka fan i.
Men Solveig Ă€r pĂ„ inga sĂ€tt en helt igenom praktisk mĂ€nniska utan nĂ„gra finare tankar. Det finns nĂ„gra rader av Sören Kierkegaard som för henne Ă€r en livströst. Solveig accepterar sin situation och sin uppgift. Hennes förebild Ă€r grĂ€set som lydigt böjer sig för vinden â utan att för den delen underordna sig. KnausgĂ„rds portrĂ€tt Ă€r ruggigt övertygande.
"FĂ„glarna under himlen" Ă€r en ytterst vĂ€lkomponerad och mycket behĂ€rskad text. KnausgĂ„rd fattar sig kort och han gör det med slĂ„ende exakthet. BerĂ€ttelsen om Solveig Ă€r ett litet mĂ€sterstycke om hur det Ă€r att vara mitt i livet och vara bĂ„de dotter och mor. Den kĂ€nns som en blivande klassiker. Man fĂ„r för sig att man lĂ€ser en redan kanoniserad text som Ă€r var mans egendom eftersom generationer har fĂ„tt lĂ€sa den i skolan sedan urminnes tider â tĂ€nk Hjalmar Söderbergs "PĂ€lsen" eller Karin Boyes "I rörelse". Baksidan av myntet Ă€r att texten kĂ€nns sliten och urvattnad.
Texten Ă€r ursprungligen ett slags libretto till allkonstverket "Venter" som vĂ€nder upp och ner pĂ„ "Peer Gynt" och i stĂ€llet fokuserar pĂ„ Solveig. Det mĂ€rks att "FĂ„glarna under himlen" Ă€r ett bestĂ€llningsverk. KĂ€nslan Ă€r uppenbart pĂ„tvingad och författarens röst Ă€r liksom förstĂ€lld. Att tontrĂ€ffen Ă€r absolut, melodin ljuv och texten i sig oklanderlig rĂ€cker inte. Det texten saknar Ă€r det KnausgĂ„rd sjĂ€lv kallar det "oavsiktliga" â det magiska stoff som fĂ„r en text att bli litteratur.
KnausgĂ„rd skriver om det i essĂ€n "Oavsiktligt" (som ocksĂ„ den nu finns pĂ„ svenska). EssĂ€n handlar om att lĂ€sa och skriva och om vĂ€gen fram till romansviten "Min kamp". I en passage skriver han om hur rĂ€dslan för att det han har skrivit Ă€r skit kan göra att allt sjĂ€lvförtroende försvinner. Det finns bara ett sĂ€tt att fĂ„ tillbaka det: han mĂ„ste skriva nĂ„got oklanderligt bra, nĂ„got genomarbetet och kvalitetssĂ€krat. Baksidan Ă€r att inget dĂ„ kan visa sig â bara visas upp.
"FÄglarna under himlen" Àr just en sÄdan text. Den Àr oklanderligt bra, genomarbetad och kvalitetssÀkrad... och alldeles utan udd. Allt Àr noga uttÀnkt och avsiktligt, inget Àr spontant och oavsiktligt. Texten tÀnker inga egna tankar. Men Àven om det Àr en smÄtt mekanisk och pinsamt utstuderad text sÄ Àr den likvÀl ett hantverksmÀssigt mÀsterstycke. Fast i KnausgÄrds författarskap Àr den blott en parentes.