Svenska Akademien ger alla sexåringar poesi

Svenska Akademien skänker en poesibok till landets alla sexåringar, för att främja läsande. Äldre dikter samsas med nyskrivna i antologin "En bro av poesi".

"Det finns väldigt fina exempel på hur lärare och bibliotekarier arbetar med att få föräldrarna att läsa med barnen. Vi ska inte bara fastna i skolan, utan vi behöver nå hemmen också och det är grundtanken med det här utskicket", säger Mats Malm, Svenska Akademiens ständige sekreterare. Arkivbild.

"Det finns väldigt fina exempel på hur lärare och bibliotekarier arbetar med att få föräldrarna att läsa med barnen. Vi ska inte bara fastna i skolan, utan vi behöver nå hemmen också och det är grundtanken med det här utskicket", säger Mats Malm, Svenska Akademiens ständige sekreterare. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Litteratur2021-08-20 10:39

Vilhelm Ekelund, Erik Axel Karlfeldt och Harriet Löwenhjelm – är det dikter för små barn? Ja, i antologin "En bro av poesi" möts verser från nu och då för att sprida läsglädje till de yngsta. Där finns också barnboksförfattare som Lennart Hellsing och Barbro Lindgren, och nutida poeter som Aase Berg och Ann Jäderlund.

Boken skänks till alla Sveriges sexåringar inför skolstarten.

– Akademiens uppdrag är ju att verka för det svenska språket och litteraturen och det här tror vi är ett riktigt bra sätt, säger Svenska Akademiens ständige sekreterare Mats Malm.

Dela upplevelsen

Det var Anna Nordlund, docent i litteraturvetenskap och lektor i didaktik vid Uppsala Universitet, och Ann Boglind, tidigare lektor i didaktik vid Göteborgs Universitet, som presenterade idén för Akademien. De samarbetade redan med Litteraturbanken, där det bland resurser och hjälpmedel för lärare också finns ett urval av dikter för skolsektionen, men främst för äldre barn och ungdomar.

– För oss var det viktigt att koppla in de yngre åldrarna. När vi såg hur mycket av den här poesin som funkar för barn funderade vi på ”varför läser man inte mer poesi med barn?”, det är en fantastisk ingång till litteraturen, säger Anna Nordlund.

Tanken är att boken inte enbart ska läsas i skolan, utan också ihop med föräldrarna. Och Mats Malm tror att poesin är en bra utgångspunkt för läsning tillsammans. Varje barn möter först litteraturen genom visor, som är dikter med melodi, poängterar han.

– Med poesi kommer man direkt in i stämningar, känslor och bilder. Man får utrymme att begrunda möjligheterna som språket har, man kan smaka på vartenda ord och prata om dem tillsammans och dela upplevelsen med varandra, säger han.

Ord för känslor

Anna Nordlund hoppas att den här boken ska sänka ribban inför att ta del av poesi. Hon poängterar också att det i vår tidspressade värld går fort att läsa en dikt, samtidigt som den innehåller mycket att prata om i form av känslor, stämningar, sinnesintryck och minnen.

– Det får oss också att förstå hur språk kan användas på lekfulla sätt för att uttrycka och sätta ord på känslor, upplevelser och tankar. Det här är jätteviktigt för barn och kan göra att man blir nyfiken på livets många dimensioner, och förberedd på nya upplevelser, säger hon.

Fakta: "En bro av poesi"

Antologin "En bro av poesi" har tagits fram i samarbete med Skolverket, Läsrörelsen och En bok för alla. Läsrörelsen presenterar boken på Bokmässan 2021 under temat "läs! läs! läs!". UR har animerat tio dikter ur boken och den första filmen släpps i samband med skolstarten.

Boken trycks i 250 000 exemplar. Alla barn i förskoleklass får boken och Skolverket skickar också ett antal exemplar till skolorna. Boken finns dessutom i bokhandeln.

Den innehåller ett sextiotal svenska dikter av bland andra: Karin Boye, Gustaf Fröding, Lennart Hellsing, Anna Maria Lenngren, Tage Danielsson, Barbro Lindgren och Edith Södergran. Varje dikt har frågor som kan hjälpa till att få i gång ett samtal, och det finns också en lärarhandledning.

I rapporten "Läsandets årsringar" påpekade Anna Nordlund och Johan Svedjedal förra året vikten av att alla samhällssektorer försvarar läsningen. Det här projektet är ett exempel på ett sådant samarbete, enligt Nordlund:

Men det är också viktigt att det tas ett centralt grepp, och att vi ställer oss frågorna vilken litteratur vill vi att våra barn ska läsa i skolan, och hur läsningen ska gå till. Som lärarutbildare och litteraturvetare skulle jag vilja se mer skönlitterär läsning i skolan och att lärarna får en säkrare grund i att undervisa i litteratur. Det finns forskning som visar att utrymmet för skönlitteratur var större tidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!