– Så här upprymd har jag nog aldrig varit, en bieffekt av det är att jag inte vet vad jag säger, förkunnade en strålande lycklig Andrev Walden som tycker att universum samverkar för att göra 2023 till hans bästa år någonsin.
Han tackade också sin mamma för att hon gav honom kärlek och en litterär uppväxt.
Boken handlar om en sjuårig pojke som får veta att hans pappa inte är hans riktiga pappa, och juryn framhåller: "I perfekt balans mellan lättsinne och bedrövelse skildrar Andrev Walden en pojkes försök att greppa en tillvaro där papporna ständigt byts ut".
Länge längtade Walden efter att skriva sagor, till dess att han insåg att "den bästa sagan jag hade i mig fanns i min barndom".
– De här sju åren har en perfekt dramaturgisk kurva, en sagolik kurva. Sedan har jag skrivit på ett sätt så det ska bli än mer sagolikt – med alla smeknamnen, men det är också något med melodin i berättandet, den bär något "skrönalikt". En pikareskroman (en brokig berättelse där episoderna utgör helheten, reds. anm.) var det någon som kallade den, och när jag googlat det ordet blev jag glad, det är så jag vill att den ska vara.
TT: Vad kommer nu?
– Det får vi se, nu ska jag bara återupptäcka hur man festar, det var så länge sedan jag gjorde det.
"Samhällets kitt"
Kvällens presentatör, skådespelaren Lena Endre, inledde kvällen med att kalla författare och deras berättelser för "samhällets kitt".
– Jag undrar om ni förstår på djupet hur viktiga ni är, frågade hon retoriskt.
För andra gången fick sedan Oskar Kroon stega upp som pristagare på Augustscenen, när han och Hanna Klinthages "Vitsippor och pissråttor" tilldelades årets pris i barn- och ungdomsklassen, för skildringen om syskon och utanförskap.
Boken handlar om en lillebror som ser sin storebror bli mobbad. Men inte bara, framhåller Oskar Kroon som inte ville göra en pedagogisk berättelse om mobbing.
– För det är något annat som skildras genom det, den här lillebrodern som gör allt han kan för sin storebror. Det är en svår situation för en människa att hantera. Lillebrodern försöker och visar stor kärlek till sin brorsa, det är det jag framför allt har velat skildra.
Lyfter Zorn
Per Svensson tilldelas Augustpriset i fackboksklassen för "Zorn. Ett liv, en tid", ett porträtt i helfigur som enligt juryn berättar "mycket mer än myten". En chockad Per Svensson deklarerade från scenen:
– Zorn hade inte varit förvånad eftersom han ansåg att varje gång han förekom i något sammanhang var det naturligt att han skulle vinna. Men jag är väldigt olik honom.
Det han tror är nytt för läsare är att Anders Zorn inte bara var "en fet gubbe som målade nakna kullor". Han var både en gudabenådad konstnär och väldigt modern i sitt konstnärskap, anser Per Svensson som också har en kritisk blick.
– Absolut, dels att den konstnärliga kvaliteten avtar, redan under hans samtid, han blir väldigt trött och repetitiv, han blir pornografisk, en tittare, men det var han inte när han började, säger Per Svensson som också tecknar ett psykologiskt porträtt av Zorn.
Hederspris till kritiken
Under kvällen gavs Svenska Förläggareföreningens hederspris till kritikern Madeleine Gustafsson, som fick epitetet "en noggrann och stilsäker läsare".
– Jag är glad att det ges till kritiken just i år när många tidningar drar ner eller till och med slopar den delen i tron att det inte är så viktigt, för det är alldeles oumbärligt, sade hon.
Årets Lilla Augustpris – som delas ut till ungdomar mellan 16 och 20 år – gick till Emilia Piotrowska för "Och allting dör".