"Funny girl" på Malmö Opera blir, förmodligen, den första stora svenska musikalpremiären efter coronapandemins utbrott. Sanna Nielsen njuter av att få stå på scenen men också av att få göra en roll som ger henne "adrenalin och kämpaglöd".
– Hon är så stark och har nära till sina känslor, hela tiden: "Det här är jag, köp det! Jag ber inte om ursäkt", säger Sanna Nielsen vars rollfigur armbågar sig fram utan att låta sig nedslås av de manliga producenterna.
– Herre gud, jag jobbar i en bransch där man ska tro på sig själv – vilket jag också gör, men man kan ändå vara lite osäker, det är många som tycker och tänker. Men inte Fanny Brice.
För ful enligt producent
Verklighetens Fanny Brice glittrade på Broadways musikalscener i början av 1900-talet men fick jobba för att ta sig dit. De manliga producenterna tyckte bland annat att hon var för ful.
"Funny girl" är musikalen om hennes liv och filmatiserades 1968 med Barbra Streisand i huvudollen.
– När hon börjar sjunga kan ingen värja sig, då har hon vunnit, säger Sanna Nielsen som har drömt om att få göra rollen bara utifrån musiken.
Hon hade sjungit hitlåtarna, "People" och "Don't rain on my parade", och var så förtjust i soundtracket att hon tackade ja utan att ha sett filmen eller ens veta vad musikalen handlade om.
Stora känslor
Inför premiären har hon haft en liten provpublik med stora känslor. Även om det bara skulle vara tillåtet med 50 personer i salongen hela hösten är det fler än vad Sanna Nielsen hade som programledare för coronaeditionen av "Allsång på Skansen" i SVT i somras. Där hade man ingen publik alls.
– Folk är fantastiska, de liksom bara vill oss det bästa och överöser oss med kärlek, säger hon.
Även musikaluppsättningen är i viss mån coronaanpassad, berättar hon. Några pussar blir det exempelvis inte.
– Det är ganska spännande att hitta andra scenerier som blir lika elektriska. Det kan ligga i blickar, en klapp på kinden. Så mycket kan hända på en meters avstånd.