Duellerna är skrotade och numera tävlar alla artister mot alla i semifinalen. I halvtid får tittarna veta vilka fyra bidrag som ligger bäst till, men någon poängutdelning som i deltävlingarna blir det inte. Endast tolvpoängarna redovisas och sedan presenteras de fyra finalisterna i ett svep.
– Man har ingen aning om hur det kommer att gå. Det är kanske en kul grej med att visa rösterna i halvtid, men det är väldigt läskigt när man sitter här, säger Theoz om det nya systemet.
Duon Tennessee Tears har liknande känslor.
– Å det är läskigt tycker jag, men också bra, säger ena halvan Tilda Feuk.
– Man vet ju inga siffror. Det kan ju skilja fem poäng mellan eller så är det två miljoner, men det är roligt att de drar på spänningen så långt det går, säger bandkollegan och kärleken Jonas Hermansson.
Luktade bränt
Under repet slog det gnistor om duon, bokstavligen.
– Vi kände lukten av något bränt. Det var lite oroväckande faktiskt, men det började ju inte brinna och jag hoppas att det inte ska göra det i morgon heller, säger Tilda Feuk.
För Kiana har det största orosmomentet varit rösten. Den 16-åriga debutanten har haft halsproblem efter en virusinfektion och under repetitionerna i veckan har hon fått hålla igen och mima. Men under genrepet höll rösten och efteråt är hon nöjd.
– Nu är det bra, men i går var det så där. Trött röst och trötta stämband. Då var jag lite orolig, men i dag har jag tagit hand om min röst och gjort alla mina uppvärmningar. Det kommer att bli bra i morgon.
Hyllning till Lindarw
Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka förklarar att förhoppningen är att det nya röstsystemet ska bli mer spännande för tittarna och öka engagemanget i röstandet.
– Vi ville göra det rakare, enklare och tydligare, säger han.
Semifinalen bjuder också på en hyllning till den 70-årsjubilerande Christer Lindarw, som börjar med att en dragshowartist tar sig an Lindarws gamla paradroll drottning Silvia och läser en saga för födelsedagsbarnet.
Enligt Anders Wistbacka handlar det inte om någon blinkning till den senaste tidens uppståndelse kring sagostunder med dragqueens på bibliotek.
– Manusförfattaren tyckte att Christer Lindarws liv har varit som en klassisk saga från koja till slott. Därför blev det just en saga, säger han.