Hon var favorittippad under alla Melodifestivalsveckorna, efter att ha skickats direkt till final från första deltävlingen. Och för att tackla favoritskapet har Cornelia Jakobs försökt hålla fokus på sin mentala hälsa.
– Det har varit ärofyllt. Jag har aldrig upplevt den typen av favorisering någonsin och det blir ju svårt och konstigt att förhålla sig till. “Då var man helt plötsligt populär” samtidigt som man försöker hålla i minnet att vad som helst kan hända, nästa vecka kanske någon annan är favorit, säger hon.
"Blev lugn"
När TT träffar henne dagen efter finalen berättar hon om hur hon timmarna innan sitt framträdande gick runt och lyssnade på meditationsmusik för att samla tankarna.
Hon tar upp mobilen och spelar "lite regnljud och sköna ambienta toner" för TT:s reporter.
– Jag bad min assistent att ge tillbaka min telefon som hon hade förvarat åt mig hela veckan. Det var ett smart drag, för jag blev så himla lugn. Jag behövde komma ned från hajpen och den kollektiva hysterin. Det blir så materiellt om man ska fokusera på att man ligger högst upp på oddslistan.
Trots en sen efterfest och några få timmars sömn sprudlar Cornelia Jakobs när hon pratar om vinsten – som hon fortfarande inte riktigt kan ta in.
– Jag höll på att dö när vi väntade på resultatet och trots att jag försökte intala mig att det inte spelar någon roll hur det går så skrek jag inombords. Jag minns att jag tänkte att jag hoppas att det är en kvinna som går vidare.
Sverige har inte skickat ett bidrag med kvinnliga sångare att tävla i Eurovision Song Contest sedan 2014, då Sanna Nielsen tävlade med "Undo". The Mamas vann 2020, men tävlingen ställdes då in på grund av coronapandemin.
– Jag vet att folk i Europa har varit trötta på att vi i Sverige nästan alltid skickar män. Jag kände att det är dags för en kvinna nu, säger hon.
Inte första gången
Folkets röster gick till Anders Bagge, men det var de internationella jurygrupperna som påverkade resultatet och i slutändan såg till att Cornelia Jakobs blir Sveriges Eurovisionbidrag.
Men det är inte första gången hon varit med om att potentiellt få sin framtida karriär påverkad av "Idol"-jurymedlemmen. Vid 16 års ålder sökte hon till talangprogrammet – och dissades av just Anders Bagge.
– Det första han gjorde när vi sågs nu var att be om ursäkt för att han hade varit elak mot mig. Han sade att “jag förstår inte att jag inte lät dig gå vidare”. Min "Idol"-audition var verkligen ett trauma för mig och jag vågade inte röra en gitarr på tio år efter det.
Men upplevelsen var snarare av godo, menar hon.
– Nu i efterhand är jag jätteglad att jag inte gjorde Idol när jag var 16. Man är så formbar och jag är känslig som person, så jag hade nog blivit väldigt påverkad.
Pappa gratulerade
Jakobs är uppväxt i en musikalisk familj, med pappa Jakob Samuel som tävlade med sitt band The Poodles i Melodifestivalen 2006. Under finalen i går lyckades han "kuppa" sig till att få gratulera dottern i direktsändning, trots att inga familjemedlemmar tillåts på scenen.
– Det där är typiskt pappa, han känner alltid att "jag måste få hälsa”. Men jag blev så himla glad att han och mamma lyckades ta sig upp på scen, för det var precis vad jag behövde just då.
Själva ögonblicket då hon utropades till vinnare minns hon inte särskilt klart.
– Det var bara som en euforiexplosion. Jag kommer ihåg vad som hände men inte inuti, vad jag tänkte. Man var helt i trans, det var väldigt emotionellt och stort.
Emotionellt förklarar sig Cornelia Jakobs också – som många andra – vara påverkad av det som pågår i världen.
– Det känns som att det fina med både Melodifestivalen och Eurovision är att det blir ett andrum i den här stora katastrofen och att vi igår kunde samla in över fem miljoner kronor till Radiohjälpen för offren i kriget i Ukraina. Eurovision kommer antagligen vara väldigt påverkat av kriget i Ukraina.
TT: Känner du mindre press inför att tävla i Eurovision?
– På något sätt ja. Det känns fint att få bara representera Sverige och hoppas att folk är nöjda med min prestation. Det känns som att de har min rygg.