Just nu är självförtroendet extra gott hos SVT:s Eurovisionteam, men i slutändan beror framgångsfaktorn förstås på vem som vinner Melodifestivalen i år.
Sverige har vunnit Eurovision Song Contest sex gånger. Bara Irland har tagit hem förstapriset fler gånger: sju, varav två gånger med samma artist – Johnny Logan.
– För att vinna hela tävlingen måste man ha en egenart. Vi har flera svenska bidrag som sticker ut. Loreen förstås, men också Jon Henrik Fjällgren, Maria Sur och Marcus & Martinus. Det som talar emot att Loreen skulle vinna hela Eurovision är att hon redan har vunnit en gång. Å andra sidan hindrade det inte Johnny Logan, säger Carolina Norén.
Hon vet vad hon pratar om, som programledare för Svensktoppen och återkommande kommentator för Eurovision i Sveriges Radio har hon arbetat med låttävlingarna sedan 1998.
Wow-känslor
Anna Charlotta Gunnarsson, journalist och programledare för Melodikrysset, har själv suttit i den internationella ESC-juryn. Hon är måttligt imponerad av årets låtar i Melodifestivalen.
– Det har varit otroligt svårt att hitta bidrag som kan stå för sig själva och som jag får wow-känslor av i år. För första gången på flera år har det känts avslaget och urvattnat. Det märks att det ofta är samma gäng som skriver låtarna och att man bygger bidragen på vissa koncept.
Gunnarsson efterlyser nytänk när det gäller det musikaliska.
– I Eurovision blir kvaliteten högre och högre, hos oss är det tvärtom. Det behöver komma in nya tankar i Melodifestivalen, variationen på nummer och låtar måste öka, säger hon.
Efter att "Tattoo" framfördes av Loreen under sista deltävlingsveckan rusade Sverige upp i topp på Eurovisionworld, där man sammanställer oddsen inför Eurovision Song Contest. Tidigare låg Ukraina högst, men efter att experter och journalister som hört Loreen sjunga rapporterat om hur det lät fick spelbolagen en ny favorit.
Men frågan är om Europa har tröttnat på vår välproducerade pop? Hanna Fahl, journalist på Dagens Nyheter och författare till boken "Melodifestivalen: Från frack till folkfest", är inne på det spåret.
– För fem–tio år sedan hade Sverige sin storhetstid i Eurovision. Då fungerade våra proffsiga, välproducerade bidrag med en snygg, ung kille, bra. Nu är det lite mer klurigt. De senaste åren har det varit bidrag och artister som stuckit ut som har vunnit. De har haft ett annat uttryck, det lokala och att låten framförs på det egna språket har varit en trend. Sverige har varit usla på sådana bidrag, säger hon.
Chanserna ljusa
Flera av de experter TT pratar med tror att Sverige ändå har stor chans att vinna – om vi skickar Loreen.
– Hennes låt är redan en hit med många strömningar på Spotify, inte bara i Sverige. Loreen har ett väldigt tydligt och unikt uttryck. Bortsett från henne skulle möjligen Marcus & Martinus kunna nå topp tio, deras låt skulle säkert gå helt okej i Eurovision. Men de kan inte vinna, säger Hanna Fahl.
Carolina Norén förklarar att det inte bara är låten som måste fånga tittarnas intresse, utan även vem artisten är.
– Det viktiga är helheten. Men utan en bra låt har man inte en chans. En annan fördel är att det finns något som är intressant för kommentatorerna att berätta om artisten. Där har Maria Sur något som sticker ut.
Anna-Charlotta Gunnarsson säger att det märks att skivbolagen satsar på Loreen och Marcus & Martinus, helt enkelt eftersom de har störst chans i Eurovision, men att svenska folket inte bör ta ut vinsten i förskott.
– Loreen skulle ha en stor vinstchans i Eurovision, om inte Ukraina tar hem det igen för att det är andra saker som är viktiga i Europa just nu.