Dagen efter finalen får alla Melodifestivalen-experter tillfälle att säga "vad var det jag sade". Loreens "Tattoo" var favoriten hos alla och höll onekligen hela vägen.
Själv vill sångerskan – som nu kan bli Sveriges första Eurovisionvinnare på åtta år – bara hylla alla andra förutom sig själv.
– Det enda jag tänkte när jag gick och lade mig i natt var alla jag hade glömt att tacka.
Hon sitter i baren på ett av Stockholms finaste hotell och makeup-artisten, som också är en nära vän, lägger sista handen vid Loreens läppkonturer.
– Mitt team är fantastiskt. Jag har en som sätter på mig skorna, en som tar på mig trosorna. Till och med en som följer med mig på toa, för jag kan liksom inte göra någonting med de långa naglarna. Det här är människor som tar hand om en, jag är så tacksam.
Hon berättar att hon kom i säng innan klockan två i natt. En tidig kväll jämfört med de artister som befann sig på den officiella efterfesten ända till klockan fyra på morgonen.
– Jag är ingen festperson. Jag tycker om att käka middag, dricka lite vin och prata om livet. Men festa? Jag vet inte hur man gör!
Blodigt allvar
Loreens positiva livssyn genomsyrar samtalet, där hon betonar att hon tror att de allra flesta människor vill gott. Och hon ser vinsten i Melodifestivalen som ett bevis på det.
– Att jag har tagit in arabiska delar i numret är med flit. I dagens politiska klimat hade det kunnat skrämma bort. Men där står jag, med hennatatueringar, både svensk och marockansk. Det blir ett kvitto på var majoriteten står någonstans, annars hade folk röstat på någon annan.
På frågan om hon tar Melodifestivalen på blodigt allvar svarar hon både ja och nej. Numret är på blodigt allvar medan själva tävlingsmomentet mer är en lek.
– Jag går in väldigt hårt i det kreativa, det har jag fått från min morfar. Han var storbonde i Marocko, ett slags borgmästare i sin lilla by. Han sa att har du lovat någonting, då lever du upp till det. Han stod för sitt ord och var väldigt andlig.
"Kallar mig morsan"
Att hon om knappt två månader ska resa till Liverpool för att representera Sverige i Eurovision ser hon som en ära – och en utmaning.
– Jag har fått två smeknamnet "The mother" i sociala medier. De kallar mig morsan och det kanske är lite weird, men jag har gjort det här förut. Och jag kan se mig själv i de yngre artisterna. Jag vet vad jag ska göra nu och har hoppat över det här steget av förvirring som jag kände sist.
"Sist" är i sammanhanget 2012, då hon vann med "Euphoria", en låt som har blivit en av de mest klassiska i Eurovisionsammanhang. Att hon nu är storfavorit även i ESC och har seglat upp allra högst hos spelbolagen är både skrämmande och hedrande.
– Man är alltid skraj när man öppnar hjärtat. Med "Euphoria" var jag det. Men vad fan, vi ska alla dö en gång. Jag har ingen tid att slösa på att hålla igen. Jag visar kärlek och säger precis vad jag känner och det är nog det folk märker.
1,8 ton tung
Bidraget "Tattoo" är ett slags allkonstverk, där Loreen ligger mellan två enorma plattor med led-skärmar och krälar omkring i utspridd sand. Hela schabraket väger sammanlagt 1,8 ton och redan nu är det tveksamt om EBU, Europeiska radio- och tv-unionen, kommer att tillåta att hon har med sig samma utrustning till Eurovision.
– Jag vet inte om de kommer hindra mig, men jag är en envis jävel. Så här var det i Baku också. De sade “Vi har ingen möjlighet att fixa snö” men jag sade till Christer Björkman “Det ska vara snö”. Det kommer att ske. I will make it happen.
TT: Hur ska det gå till rent praktiskt att forsla allt till Storbritannien?
– De kommer att kunna montera ned plattorna och bygga upp allt där. Utrustningen är så otroligt tung så det måste vara rätt typ av arena som klarar det. Men då får de väl hitta en annan arena, haha!