Först ut i lördagens gäng är Cazzi Opeia med "I can't get enough". Debutanten, med svårslagna meriter som k-pop-kompositör i ryggen, levererar en popdänga med housedunk, stråkar, handklapp, rosa laserstrålar och en text om att vara störtkär. Glad och poppig disco av den typen som brukar gå långt i den här tävlingen.
Även Lancelot Hedman Graaf gör debut, uppbackad av hitmakaren Niklas Carson Mattsson. Riddar Lancelot och hans lättantända hjärta slår sig ner vid lägerelden och ackompanjerar grillkorven med ett medley av Coldplay-ballader och Tone Norum och Tommy Nilssons gamla "Allt som jag känner". Med både sorg och förälskelse i rösten.
Sedan blir det bilsemester med Lisa Miskovsky i låten "Best to come". Här spelar rutinerade Miskovsky trygg och välproducerad Fleetwood Mac-pop i mellantempo på bilstereon medan vi gasar oss förbi Husum, Nordmaling och Hörnefors.
Powerpop och powerballad
Dags att fylla veckans elgitarrkvot. Sedan The Arks dagar har rockband i tävlingen mest ägnat sig åt tungfotad mellometal och har sällan bekymrat sig om att svänga. Emo-trion Tribe Friday ändrar på den saken och bjuder upp till dansgolvsrock med ekon från The Strokes och Arctic Monkeys. Samt en solig powerpoprefräng med väldigt många upprepningar.
Faith Kakembos "Freedom" har en versmelodi som påminner om tiotusen andra poplåtar. One Direction, Passenger, The Lumineers, Taylor Dayne, hinner man rabbla innan en powerballadrefräng brakar loss och Faith Kakembos starka röst gör de tunga lyften tillsammans med maffiga trummor och körer.
Bengtzing i marschtakt
Plötsligt sparkar Linda Bengtzing upp dörren och marscherar in som ett yrväder. Hon har "tajt med tid" så hon är bara här för att säga "tack, förlåt och skål" och för att utbringa ett fyrfaldigt och väldigt hastigt leve. Hurra!
Deltävlingen avslutas av Anders Bagge och låten "Bigger than the universe". Bidraget börjar med en inre bild av Anders Bagge uppflugen i ett äppelträd – och innan man hämtat sig följer en rockmusikal i taktfast Skara-shuffle där "Idol"-nestorn plöjer genom tonartshöjningar, barnkörer och "wööu-wööh" med malm i stämman.