Gunilla Persson fick tillsammans med Cazzi Opeia det största jublet vid fredagens genrep inför publik och hon var den artist som fick stå i särklass längst och ta selfies med unga fans efteråt.
– Det var fantastiskt! Vad kunde man ha väntat sig bättre än detta. Det är ett jubel som jag kommer att komma ihåg i hela mitt liv oavsett vad som händer i morgon (läs: lördag), sade Gunilla Persson efteråt.
Men hennes medverkan i Melodifestivalen är inte oomstridd.
Förutom en kort period som artist i en turnerade sånggrupp för drygt 40 år sedan i Japan har Gunilla Persson aldrig sjungit offentligt eller arbetat som professionell artist. Ändå har hon fått en plats i Melodifestivalen, vars tredje deltävling äger rum i Växjö i kväll.
"Bra låt"
Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka ser inget kontroversiellt med hennes medverkan.
– I grunden är det en väldigt bra låt. Hade det inte varit det så hade det inte varit intressant överhuvudtaget. Så vi börjar där. Sen är hon en spännande artist i sig, där hon i helheten gör rätt jobb, förklarar han.
Gunilla Perssons bidrag "I won't shake (La la Gunilla)" är skrivet av Fredrik Andersson, som har vunnit Melodifestivalen. Han var en av låtskrivarna bakom Frans låt "If I were sorry" som vann 2016.
"Kan sjunga"
Men Gunilla Persson har fått kämpa på repetitionerna under dagarna inför tävlingen. Hon är ovan vid att sjunga med mikrofon och har aldrig tidigare använt "in ear"-hörlurar som används för medhörning på scenen.
Anders Wistbacka säger att Gunilla Persson är med i tävlingen på artistiska meriter:
– Hon kan sjunga. Svårare än så var det inte. Sen tänker inte jag recensera våra artister. Det får andra göra. Men hon kan absolut sjunga.
Kontroversiella Fröken Snusk skapade rubriker förra helgen och Gunilla Persson orsakar uppmärksamhet kring Melodifestivalen den här veckan. Men Anders Wistbacka vänder sig mot slutsatsen att SVT väljer artisterna för att nå ut i bruset.
– Vi kan inte bara ha kända, etablerade artister i alla episoder. Då blir det lite tråkigt hur duktiga de än är. Vi måste ha in nya artister som inte har varit på Melloscenen förut. Och så måste vi ha in artister som har ett annat temperament. Ett annat typ av artisteri, helt enkelt.