Först ut i årets Melodifestival är Malou Prytz och bidraget "Bananas", en pop-rockig låt med attityd, om att – just det – gå bananas. Till exempel sjunger Melodifestivalartisten från Ryd: "I should be following rules – but I break ‘em".
Överbeskyddande föräldrar behöver dock inte hetsa upp sig: det här är inte en verklighetsbaserad skildring av ett kioskrån – utan Sveriges största familjeunderhållning. När Prytz nämner regelbrott menar hon antagligen något i stil med att möta sin inre perfektionist, och bara satsa på det näst högsta betyget i matte.
Hoppfull Clamp
På startplats nummer två återfinns internetfenomenet Theoz, som sjunger en låt enligt Tiktoks alla regler. Refrängen i "Som du vill" bankar sig effektivt in i hjärnan. Samtidigt låter 16-åringen betydligt mognare än på sina tidigare hitlåtar från några år tillbaka, vilka friade till en ännu yngre publik.
Shirley Clamp har varit ett återkommande inslag i Melodifestivalen under nästan 20 år – nu är hon tillbaka med en trygg schlagerballad om hopp och att aldrig ge upp. Perfekt för den vana Melodifestivaltittaren som tycker att det har varit lite väl mycket stoj och stök i tävlingen de senaste åren. "Let there be angels" är som gjord för att publiken ska dra upp mobillampan och gunga i takt.
Omar Rudberg är tillbaka i tävlingen efter det tuffa Melodifestivalåret 2019. Låten "Moving like that" är ett lågmält och kontrollerat energipiller med hitpotential. Det lär bli en hel del dans till den här välproducerade poppen med lätta latin-inslag.
Peppig Bengtsson
Danne Stråheds "Hallabaloo" år årets svar på "Rena rama dingdong". Knasiga ord och reggaeinspirerad folkmusik möter en peppig berättelse om att utöva musik i stället för att satsa på karriären. Går bidraget långt är det inte omöjligt att landets förskolepedagoger får sin beskärda del av improviserad reggae-skånska från den yngsta publiken.
Cornelia Jakobs "Hold me closer" är en stämningsfull och modern poplåt om komplicerad kärlek. Den stora rösten tillsammans med en refräng som växer gör Cornelia Jakobs till en solodebutant att räkna med.
Sist ut är Robin Bengtsson – som höjer tempot och levererar en glad, stabil och hoppfull poplåt, i stil med sina tidigare insatser i tävlingen. Det skulle inte vara överraskande om den, i år väldigt begränsade, publiken börjar sittdansa i den här delen av programmet.