Pophouse och Aviciis föräldrar samarbetar redan om det interaktiva museet Avicii Experience i Stockholm som invigdes tidigare i år. Nu köper bolaget, som grundades av bland annat Björn Ulvaeus, 75 procent av Aviciis låtkatalog. Föräldrarna behåller resten.
Ett samägt bolag skapas också där Pophouse och föräldrarna Klas Bergling och Anki Lidén tillsammans ska förvalta Aviciis musikaliska arv.
Flera stora artister har de senaste åren sålt sina låtkataloger för enorma summor sedan investerare upptäckt att det går att tjäna mycket pengar på rättigheter till populära låtar som används i reklam, filmer eller andra sammanhang.
Springsteens miljarder
Bruce Springsteen fick härom året 4,5 miljarder kronor för rättigheterna till sin musik, Bob Dylan drog in 2,7 miljarder och Justin Timberlake sålde sina låtar för en dryg miljard kronor.
Pophouse köpte för några månader sedan rättigheterna till Swedish House Mafias musik. Vad bolaget betalar för Aviciis låtkatalog har inte offentliggjorts.
Avicii begick självmord 2018, bara 28 år gammal. Sedan dess har hans föräldrar byggt upp en stiftelse för att belysa och bekämpa psykisk ohälsa. Pengarna från försäljningen ska gå dit, enligt Klas Bergling.
"Alltid inom oss"
"Genom denna affär säkrar vi stiftelsen Tim Bergling Foundations långsiktiga ekonomiska förutsättningar och skapar samtidigt ett större utrymme för att agera mer kraftfullt inom de viktiga framtidsfrågorna kring barn och ungas psykiska hälsa och välmående", säger han i ett pressmeddelande.
Nu tar föräldrarna ett steg tillbaka från att administrera sin sons affärsverksamheter. Men inte helt.
"Vi lämnar vare sig Tim eller musiken, han finns alltid inom oss och så även hans musik", säger Klas Bergling i pressmeddelandet.