Under torsdagen visades Abba Voyage för första gången i London, och det blev en riktigt fullträff, enligt The Guardian. Recensenten Alexis Petridis beskriver hur han tappar hakan av de digitala Abbatarerna på scenen och att det "nästan är omöjligt att se att det inte är på riktigt". Samtidigt konstaterar han att en viss känsla av "uncanny valley" infinner sig när 70-talsversionen av bandet förstoras upp på bildskärmarna intill.
Flera fyror
Brittiska The Telegraph ger föreställningen fyra stjärnor, och kallar den för "en häpnadsväckande hyllning till den bästa popmusiken som någonsin har gjort". Även The Times landar i fyra stjärnor.
Den australiska tidningen The Sydney Morning Herald beskriver föreställningen med orden "det borde inte fungera, men på något sätt gör det ändå det". Recensenten ägnar även en del av texten att glatt kommentera att han sitter i närheten av den svenska kungafamiljen.
Svenska medier landar för det mesta i tre-poängare. Dagens Nyheters Po Tidholm kallar Abba Voyage för "en riktigt härlig åkattraktion i det postmoderna armageddon som populärkulturen tydligen förvandlats till".
Aftonbladets Markus Larsson beskriver hur Abbatarerna "nästan" är där, men att illusionen försvinner så fort hologrammen går över till att bli vanliga musikvideor.
"Då blir det svårt att motivera folk att resa till London för att se showen. De kan lika gärna stanna hemma och titta på ett Youtube-klipp", skriver han.
"Spretar"
SVT Kultur kallar det för "en show som spretar och till slut faller isär", medan Göteborgs-posten skriver att Abbatarerna inte kan lägga in en extra växel, så som levande artister kan: "Det är något som dör i kontakten mellan scenen och publiken".
Expressens Anders Dahlbom konstaterar att ingenting går upp mot föreställningens sista minuter, när de riktiga Abba-medlemmarna kliver upp på scenen och vinkar till fansen, premiärdagen till ära.
"Där och då står det klart att ingen nyskapade teknik i världen slår riktig publikkontakt", skriver han.