För tio år sedan spelade Håkan Hellström hela "Känn ingen sorg för mig Göteborg" under sin spelning på Way Out West. I år gör José Gonzalez samma sak, med albumet "Veneer".
Artisten vill fira att det är 20 år sedan han debuterade med den hyllade skivan.
– 20 år är ett bra tidsspann för ett jubileum när det gäller musik. Det är både nytt för många 20-åringar, samtidigt som folk också känner “är det redan 20 år sedan?”, säger Tali da Silva.
"Cyniskt"
Trenden att spela album i sin helhet har tilltagit under det senaste decenniet, men redan tidigare under 2000-talet har artister som Lou Reed, Metallica och Van Morrison slagit mynt av legendariska album ur låtkatalogen.
Tilltaget att spela äldre album för att sälja biljetter på ren nostalgi har kallats "cyniskt" av flera musiker, bland andra Jethro Tulls frontman Ian Anderson i en intervju med New York Times.
– Det är ett cyniskt kommersiellt trick inte bara av konsertarrangörer utan även av artisterna som går med på det, sade han – för att bara månader senare själv spela bandets klassiska "Aqualung" i sin helhet och tjäna storkovan.
Tali da Silva tror att den här typen av spelningar fyller sin funktion, men också kommer med nackdelar som artisterna kanske inte har tagit med i beräkningen.
– Man kan få en egoboost, men jag tror även att det kan komma med en baksmälla, att det blir tydligt att ens bästa tid ligger bakom en. En artist kan känna sig smickrad av att så många vill höra de gamla låtarna, för att sedan bli ledsen när det inte är lika högt tryck på att få höra de senaste singelsläppen.
Positiv känsla
I en tid där själva albumen inbringar mindre summor än tidigare och fokuset på singlar och spellistor är större än på hela album kan det kännas lockande att satsa på ett säkert kort – som en tidigare succé.
– Nostalgi är en väldigt positiv känsla. Det innebär trygghet, lycka och tillhörighet och är något av det bästa man kan känna, så länge man inte fastnar i det. Jag tror absolut att vissa artister gör det här för pengarna. Det kan vara svårt att motstå, det är väldigt mycket pengar involverade i livebranschen nuförtiden, säger Tali da Silva.
Överlag syns en stor retrotrend inom musik. Från stora framgångar på Tiktok för äldre låtar av artister som Fleetwood Mac och Kate Bush, till nyare artister med ett sound hämtat från svunna tider, som The Weeknds 80-talsdoftande synthmattor.
Köpstark målgrupp
Dessutom är den äldre publiken sugen på att se livemusik på ett sätt som tidigare generationer kanske inte har orkat.
– Äldre människor är en mer köpstark målgrupp. Jag tänker på Abbatarerna i London. För 40 år sedan hade man kanske inte tänkt att pensionärer skulle åka till London och kolla på AI-versioner av Abba-medlemmarna, säger Tali da Silva.
Själv har hon en favoritartist vars klassiska album skulle kunna locka till biljettköp.
– Jag skulle lätt vilja se när Lauryn Hill framför "The miseducation of Lauryn Hill" i sin helhet, något hon gjort på flera turnéer redan. Jag tror aldrig att jag kommer att tröttna på det albumet. Om det är ett konstnärligt verk som har åldrats väl kan man återkomma till det igen och igen.