Det vÀxlar snabbt mellan sol, blÄst och regn i VÀstervik, staden som har fostrat en av Sveriges största musiker. Björn Ulvaeus sippar pÄ kaffet, men tackar bestÀmt nej till det stora uppbÄd av kakor och bakverk som stÄr uppdukat.
Abbas Äterförening beskrivs som en historisk musikhÀndelse bÄde i Sverige och internationellt. Men trots att vÀrldens alla medier just nu sliter i de fyra abborna kan Björn Ulvaeus inte riktigt ta in storheten i det.
ââDet Ă€r sĂ„ svĂ„rt att förstĂ„ att det vi gör Ă€r fullstĂ€ndigt globalt och att mĂ€nniskor runt hela jorden lyssnar pĂ„ vĂ„ra lĂ„tar. Intellektuellt fattar man givetvis, det Ă€r ju statistik, men kĂ€nslomĂ€ssigt Ă€r det konstigt, sĂ€ger han.
Han hÀvdar att Abba aldrig varit i nÀrheten av att Äterförenas tidigare, inte ens lite, trots flera pengatunga erbjudanden. Det mest kÀnda kom Är 2000 nÀr gruppen skulle fÄ en miljard dollar, nÀstan nio miljarder svenska kronor, för en konsertturné med 100 datum.
Att de fyra popstjĂ€rnorna knappt har setts ihop offentligt sedan splittringen har ocksĂ„ bidragit till en mytbildning â trots att de faktiskt trĂ€ffas relativt ofta. Björn Ulvaeus berĂ€ttar att alla Ă€r vĂ€nner, och ex-frun Agnetha FĂ€ltskog firar han bĂ„de jul med och trĂ€ffar pĂ„ slĂ€ktkalas.
"Det lÀt som Abba"
Det var nÀr Abba pÄbörjade arbetet med att digitalisera sig sjÀlva som avatarer, som idén att Àven Äterförenas musikaliskt uppstod. Benny Andersson pÄpekade att de aldrig tidigare har gjort en show utan nya lÄtar.
ââVi frĂ„gade Agnetha och Frida vad de tyckte, bĂ„da var pĂ„ att helt förutsĂ€ttningslöst gĂ„ in i studion och se om det var tillrĂ€ckligt bra för att ge ut. Det kan man inte veta efter 40 Ă„r, sĂ€ger Ulvaeus.
De forna Àkta makarna möttes, texthÀften delades ut till Agnetha och Frida och "omedelbart var allt som förr", sÀger Björn Ulvaeus.
ââEfter ett tag gick de in i studion, och det lĂ€t som Abba!
"SmÀrtfritt"
NÀr popgruppen splittrades i början av 80-talet var samtliga i 30-ÄrsÄldern, nu fÄr vÀrlden i stÀllet höra ny musik frÄn ett gÀng 70-plussare. Björn Ulvaeus tror att den lÄnga mellantiden har lett till ett större djup i bÄde text och musik.
ââDet var sĂ„ mĂ€rkbart i studion vilket band vi har mellan oss, som kommer frĂ„n hur vi trĂ€ffades, hela den hĂ€r resan, men ocksĂ„ vad som har hĂ€nt efter att vi tog vĂ„rt "break". Ingen har upplevt det hĂ€r ihop som vi har, just dĂ€rför knyts man samman pĂ„ ett unikt sĂ€tt och kan lita pĂ„ varandra till 100 procent, sĂ€ger han.
TT: Uppstod det nÄgra konflikter nÀr ni gjorde skivan?
ââNej, nej, nej, inte det! Det var mer "Nu har Frida tvĂ„ lĂ„tar, dĂ„ Ă€r nĂ€sta lĂ„t Agnethas". Det har gĂ„tt fullstĂ€ndigt smĂ€rtfritt.
Kan styras med AI
Samtidigt som Björn Ulvaeus och Benny Andersson gör promotion för den kommande plattan, arbetar runt tusen personer runt om i vÀrlden för att fÄ till Voyage-konserterna i London nÀsta Är.
Specialeffektsföretaget Industrial Light & Magic (ILM), som Àr intimt förknippat med "Star wars", ligger bakom de digitala versionerna av 1979 Ärs Abba, som ska underhÄlla publiken flera dagar i veckan i den specialbyggda arenan.
Björn Ulvaeus Àr mÀrkbart lyrisk över projektet.
ââDet kan vara nĂ„gon som jobbar med mina ögonfransar just nu i San Francisco eller Shanghai. Och det Ă€r sĂ„ minutiöst och noga att man skulle kunna ta en nĂ€rbild pĂ„ mitt öga med full upplösning pĂ„ en skĂ€rm pĂ„ 10 gĂ„nger 30 meter, sĂ€ger Björn Ulvaeus.
Han fortsÀtter:
ââNĂ€r man vĂ€l byggt en sĂ„dan kommer det att gĂ„ att styra med AI (artificiell intelligens). Det Ă€r lite lĂ€skigt.
Den som hoppas pÄ att fÄ uppleva 2020-talets Abba i kött och blod pÄ livescenen, den fÄr fortsÀtta vÀnta.
ââEn sak kan man hĂ„lla sig i, det blir ingen Ă„terförening pĂ„ scenen, det kan man vara sĂ€ker pĂ„. Det Ă€r ett axiom numera, sĂ€ger Björn Ulvaeus.
Filosofsamtal
Björn Ulvaeus har lÀnge intresserat sig för det existentiella, vilket har lett till att han numera avsÀtter tvÄ timmar varje onsdagsmorgon för att samtala med en filosof och vÀn om livets ovissheter.
ââDen som aldrig reflekterar över sĂ„dana frĂ„gor kommer att skriva platta lĂ„ttexter, inbillar jag mig, sĂ€ger han.
LÄten "I still have faith in you" beskriver Ulvaeus som en skildring av gruppens resa, men ocksÄ som en mer existentiell berÀttelse med mÄnga bottnar.
SpĂ„ret "Ode to freedom" undersöker frihetsbegreppet och i lĂ„ten "Bumblebee" Ă€r humlan en symbol för den sĂ„rbara naturen â vilken sorts ensamhet kommer att uppstĂ„ nĂ€r djurarterna dör ut och mĂ€nniskan blir kvar?
TT: Var har du kommit fram till?
ââSökandet efter begreppet frihet har jag inget svar pĂ„. Och jag vet inte vad medvetande Ă€r, men det Ă€r det ingen annan som gör heller. Att det skulle vara nĂ„gon mening med livet, det har jag för lĂ€nge sedan passerat, det tror jag inte. Inte annat Ă€n det som skapar mening just nu, sĂ€ger Björn Ulvaeus.
à ter till det nya slÀppet. Den 5 november nÄr musiken lyssnarna, och Björn Ulvaeus berÀttar att han Àr nervös.
ââDe tvĂ„ första lĂ„tarna har tagits enormt vĂ€l emot och jag vet inte om kritikerna Ă€r vĂ€ldigt snĂ€lla, men jag tror att mĂ„nga har förstĂ„tt att det hĂ€r inte Ă€r gjort med vĂ€nsterhanden, sĂ€ger han.