Avatarerna – de animerade figurerna på skärmen – motsvarar någon av skådespelarna från Royal Shakespeare Company som agerar i en specialbyggd studio i Portsmouth. De bär särskilda lycradräkter med rörelsesensorer, så kallade "mocap"-kostymer. När de rör sig är det i den förtrollade Shakespeareskogens tekniska baksida. Som publik ser man i stället skogen – och i merparten av scenerna också figurer som rör sig i realtid.
Den knappt entimmeslånga föreställningen handlar om Puck från Shakespeares "En midsommarnatts dröm". Puck går in i den förtrollade skogen och träffar fyra skogsandar. Även delar av texten är hämtad från Shakespeare och en av rösterna görs av rocksångaren Nick Cave.
– Jag ser det som teater i förarsätet. Det är teater och teknologi men det är ändå Royal Shakespeare Company som är drivande, säger den svenske kompositören Jesper Nordin som har komponerat en del av föreställningens musik.
Styrning genom eldfluga
Även publiken är med och styr själva föreställningen. De som löser biljett får varsin digital eldfluga.
– Vid tre tillfällen i föreställning placerar man den någonstans. Puck går dit där det finns flest eldflugor, det är ett slags styrning genom crowdsourcing, berättar Jesper Nordin.
"Dream" kan beskrivas som en blandning av dataspel, teater och musik. Tekniskt ligger föreställningen minst sagt i framkant och har därför också fått stor internationell förhandsuppmärksamhet. Själva programvaran är byggd av Epic Games, samma företag som ligger bakom dataspel som Fortnite. Den här gången samarbetar företaget med Royal Shakespeare Company och även med Jesper Nordin vars tekniska uppfinning, "gestrument", används för just musiken. Själva namnet, en sammanslagning av "gest" plus "instrument", berättar också vad det handlar om.
Skogsandar
I föreställningen används nykomponerad musik av Jesper Nordin och Esa-Pekka Salonen men också äldre musik av Maurice Ravel. Enkelt förklarat skulle man kunna säga att skådespelarna med sina gester och rörelser inte bara rör sina rollfigurer, Puck och skogsandarna, utan också skapar musik.
– Det är två musikaliska skikt, det finns förinspelad orkestermusik skriven av mig, Esa-Pekka Salonen och Ravel. Sedan har skådespelarna instrumentgrupper som de spelar på genom sina rörelser. De spelar på samma ackord som finns den förinspelade musiken, säger Jesper Nordin.
Även för Jesper Nordin är "Dream" ett viktigt steg. Tidigare har hans gestrument använts bland annat under Östersjöfestivalen 2018 då Radiosymfonikerna och klarinettisten Martin Först, under ledning av Esa-Pekka Salonen framförde en av Jesper Nordins kompositioner. Både Fröst och Salonen spelade även på Nordins gestrument.
Nu jobbar han för att hans uppfinning ska kunna användas även i dataspel.
– Musiken ska bli som filmmusik. När du besegrar bossen ska klimax komma direkt, inte 30 sekunder senare. Musiken ska bli lika tajt som i film. Allt man gör påverkar, det är också det som sker i "Dream". Skådespelarnas rörelser blir musik.
"Dream" spelas till och med 20/3. Den som inte löser biljett kan följa den strömmade föreställningen men kan då inte medverka som eldfluga.