På scenen finns klassiskt och konstmusikaliskt skolade Tygdjurstrion som i sina knän har gosedjur med sensorer.
– När ena armen tas uppåt rör sig ljudbilden mot höjden – och blir samtidigt svagare, kortare och tätare, berättar kompositören Reine Jönsson.
– Jag har jobbat mycket på att det ska synas så lite som möjligt av det tekniska. För fokus ska vara “wow, vilka kul ljud tygdjuren kan göra”.
I den halvtimmeslånga "Tygdjurssonaten" är Katten, Pandan och Ugglan en del av verket. Mjukisarna representerar för Reine Jönsson något konkret, en barnatro. Och så är djuren en referens som nästan alla har en anknytning till.
När Jönsson studerade vid Musikhögskolan på 1980-talet började han leka med datorer. Sedan dess har han både komponerat för kakburkar och kastruller, men också operor, bland annat ”Cecilia och Apkungen” för Drottningholms slottsteater.
Uruppförandet av det nya verket sker i slutet av september i Malmö. Konserten spelas in och kommer att läggas ut på Musik i Syds hemsida senare i år.
– Jag leker med den klassiska traditionen, säger Reine Jönsson.
TT: Har någon gjort det här förut?
– Inte vad jag känner till. Men planeten är stor.