Den tidigare Alcazar-medlemmen Tess Merkel tar in den heta discotrenden i tävlingen. Det är visserligen något som Alcazar har gjort med jämna mellanrum under hela 2000-talet. Hon skrev låten "Good life" under en tuff period – och efter depression kommer som alla vet fest och dekadens.
Låten inleds med ekande pratsång, som likt en tidsmaskin för lyssnarna tillbaka till 90-talets eurodisco, för att sedan glida över till en peppig dansant refräng.
Skrev på "Mellokollo"
Tvåa ut på lördag är debutanten Lovad, som tidigare har haft en radiohit med Albin Johnsén. Bidraget "Allting är precis likadant" är en känslosam poplåt på svenska som har ett tydligt släktskap med ungefär hälften av allt P3:s musikredaktörer sätter ihop på sina listor.
Veckans andra debutant heter Efraim Leo, som framför bidraget "Best of me". Låten skrevs på ett "Mellokollo", ett slags läger för låtskrivare med schlagerambitioner. En ytlig lyssnare placerar honom snabbt i samma fack som killgänget Eric Saade, Anton Ewald och Danny Saucedo. Det är välproducerad pop på engelska som rättar in sig i ledet.
Fjolårsvinnarna The Mamas är tillbaka efter att Eurovision Song Contest ställdes in 2020. På bidraget "In the middle" lyckas de få till en tydlig The Mamas-känsla, utan att för den sakens skull göra en cover på sig själva. Gospeltoner och stora röster är att vänta.
Dansbandsdänga om charter
Melodifestivalens egen dansbandskamp drar igång med det femte bidraget – här får de redan finalklara Arvingarna konkurrens av debutanterna Sannex och låten "All inclusive".
Liksom Casper Janebrink och gänget skapar Sannex en glad dänga om sådant man bara kan drömma om i pandemitider. Vad sägs om raderna: “Solfaktor tretti, jag börjar bli svetti” och “Man blir ju tokig, när det är all inclusive”.
Näst sist ut i hela Melodifestivalen är Clara Klingenström – ej att förväxla med förra veckans tävlande Klara Hammarström. Här blir det också pop på svenska med tydliga P4-vibbar och starka refränger.
Sist ut för i år är mästaren av Melodifestivalpop: Eric Saade. Med bidraget "Every minute" levererar han återigen en klubbig dänga – men till skillnad från "Popular" och "Manboy" ger den här låten ett vuxnare och mer avskalat intryck.