Melodifestivalfinalen 2020 blev en riktig rysare – och det berodde inte bara på det nya viruset som hade börjat spridas i Sverige. Med bara en poängs skillnad tog The Mamas hem sångfågelstatyetten, medan Dotter fick nöja sig med andraplatsen. Och hon var nöjd med det.
– I mitt huvud skulle det vara mer rimligt att tävla i Eurovision för att få vara med i Mello. Det känns som en mycket högre nivå på många sätt, jag kan inte förklara riktigt. I Eurovision är det så många genrer, det blir spretigt, säger Johanna Jansson.
Hon drog sig i flera år för att delta i Melodifestivalen, men 2018 blev det av. Låten "Cry" blev snabbt en kritikerfavorit, tittarna var däremot långtifrån övertygade. I stället för den succé som förutspåddes slutade bidraget näst sist i deltävlingen.
Två år senare tävlade Johanna Jansson med "Bulletproof", som hon då kallade för sin mest kommersiella låt hittills. I bidraget agerade hon vandrande discokula, reflektionerna från kläderna var en stor del av effekten på scenen. Fjolårets framgångar har gjort henne till en av de stora favoriterna i årets Melodifestival.
"Väldigt nedlåtande"
Nu vill hon ändå representera Sverige i i Europa med "Little tot". Johanna Jansson berättar att hon under lång tid har känt samma rädsla för Eurovision som hon tidigare har känt för Melodifestivalen.
– Men jag har den inte i år, i år känns det lugnt. Musikbranschmänniskor kan låta väldigt nedlåtande kring just Eurovision och Melodifestivalen, jag tycker att man ska sticka hål på den myten. Se bara hur bra det går för artister som har kommit hela vägen, säger Dotter.
Hon tar Benjamin Ingrosso och Måns Zelmerlöw som exempel.
– Det är många artister som är jätterädda för att vara med i Mello, det är synd för att det ger så mycket. Det är en svår och tuff bransch, man måste hitta ett sätt att nå ut.
Påverkas inte själv
Artistnamnet Dotter har hon valt på grund av sitt engagemang för djur, natur och miljön, hon upplever sig som ett slags dotter till Moder Jord. Låten "Little tot" handlar om att skapa en hållbar framtid för våra barn. Huvudbudskapet är "bli inte som vi när du blir stor".
– Vi är ganska egocentriska på alla plan, när det kommer till miljön, när det kommer till sociala medier. Barn i dag har inte fått leva ett liv utan mobiler och ipads, de har ingenting att jämföra med, säger Dotter.
TT: Det här låter som den totala motsatsen till Nick Borgens hyllningslåt "World wide web" från Melodifestivalen 1997?
– Det är inget fel, jag älskar Google och allt. Men man skulle behöva hitta ett sätt att tagga ner med Facebook och Instagram, som vi så lätt blir beroende av, säger hon och fortsätter:
– Man läser mycket om ungdomar och barn som mår psykiskt dåligt, det är hemskt, det hade jag i åtanke.
Själv upplever Dotter att hon kan stå emot hetsen på sociala medier.
– Jag känner inte att jag blir deprimerad av sociala medier, jag har alltid använt det som inspiration till det jag vill skapa. Det är kanske för att jag är en inspiratör. Jag vet inte varför det är så, men jag kanske är för mycket i min egen bubbla och blir inte påverkad av yttre faktorer.