Musikduon Hooja har valt att hålla sina identiteter dolda genom att maskera sig. I veckan har dock Aftonbladet publicerat en artikel där de riktiga namnen på Hooja och DJ Mårdhund framgår.
Detta har fått fansen att reagera, rapporterar SVT:s Kulturnyheterna. Reaktionerna har synts på sociala medier och flera fans har där påpekat att Hooja tidigare har tackat media som visat hänsyn till duons önskan att vara anonyma.
Granska makthavare
Aftonbladet försvarar sin publicering.
– Både i sommarpratet och dokumentären gör de ett antal påståenden om sig själva, hur de lever och deras uppväxt, och vi ville helt enkelt se om det stämde och granska de här makthavarna i nöjesindustrin, säger Aftonbladets ställföreträdande ansvarig utgivare Martin Schori till SVT.
Också i en krönika, med rubriken "Hoojas sommarprat är propaganda", i Svenska Dagbladet länkades det till tidigare artiklar om de två personerna innan de blev Hooja. Namnen avslöjades dock inte direkt i krönikan.
"För att kunna skriva texten måste det, precis som med all annan journalistik, underbyggas med fakta och då ofta blålänkar", skriver Daniel Kederstedt, biträdande redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet, till Kulturnyheterna.
Dokumentär i SVT
I både krönikan i Svenska Dagbladet och artikeln i Aftonbladet framhålls det faktum att musikduon Hooja fått en dokumentär i SVT, utan att det framkommit vilka personerna bakom maskerna är.
Bengt Strömbro, ansvarig utgivare för SVT-dokumentären "Hooja – the movie", försvarar dokumentären.
"Vi kom fram till att Hooja är ett populärkulturellt fenomen värt att spegla och att det faktum att de valt att bara visa sig i karaktär inte påverkade det beslutet", skriver han till Kulturnyheterna.