Musiker och besökare från hela världen reser i början av juni till festivalen för att uppleva Stockholms historiska kvarter i Gamla stan och lyssna på barock-, renässans- och medeltidsmusik.
Under pandemin genomfördes festivalen i enlighet med rådande restriktioner, vilket innebar färre konserter, som också direktsändes på nätet, samt upp till 50 besökare på plats.
– Vår intention var att visa att musik behövs även i kristider, säger festivalens konstnärliga ledare, Peter Pontvik.
Ovanlig opera
Årets evenemang arrangeras återigen som vanligt och Peter Pontvik menar att det finns många höjdpunkter, men lyfter särskilt en:
– Vi har återskapat en opera som inte spelats sedan 1774 och som handlar om Stockholmsgrundaren Birger Jarl.
Librettot, eller operatexten, till "Birger Jarl & Mechtild" skrevs av Gustav III och framförs på svenska – något som är väldigt ovanligt.
– Det är inte den allra första operan på svenska, ska man vara noga så är det den andra, men det är en av de första. Det är jätteovanligt och dessutom med Stockholms-anknytningen till Birger Jarl och att självaste Gustav III skrivit librettot, konstaterar Peter Pontvik.
Operaföreställningen fungerar också som en smygstart inför höstens lansering av en nationell scen för tidig musik på Musikaliska konserthuset.
Internationella gäster
Bland de internationella gästerna som uppträder på festivalen märks den världsrenommerade franska ensemblen Les Talens Lyriques under ledning av Christophe Rousset, och den Londonbaserade kören Tenebrae ledd av Nigel Short.
Stockholm Early Music festival inleds den 1 juni och avslutas den 6 juni med ett framträdande av Theatre of Voices & Camerata Øresund.
Rättat: I en tidigare version förekom flera felaktigheter i faktarutan. Inga ändringar i huvudtexten.